Avvaktar. Dåligt väder på Nordsjön är en orsak till att Prospero åtminstone idag ligger för ankar utanför Kiel och väntar på besked om när kanalen åter öppnas.
Nyheter
-
-
Trafikstopp. Två fartyg kolliderade i Kielkanalen natten mellan söndag och måndag.
-
Till Karlskrona. Lena Jönsson har tidigare varit bland annat generaldirektör för Fortifikationsverket och statssekreterare i Försvarsdepartementet.
-
Överklagan avslagen. Även Förvaltningsrätten anser att Lupin Shipping ska upptaxeras med mångmiljonbelopp.
-
Livsviktiga kunskaper. Hur man agerar efter en olycka och hur man bygger upp en krisorganisation var några av ämnen som togs upp.
-
”En stridsförklaring”. Seko utökar strejkvarslet inom skärgårdstrafiken och menar att arbetsgivarna i och med lockouten kommer med en ”stridsförklaring”.
-
Ingen akut risk. SoundRep i Öresund har inte upptäckt någon manipulerad AIS-data men ser gärna att säkerheten förbättras för att minimera riskerna för manipulering.
-
Förhandlingar pågår. Destination Gotland säger upp det lokala tilläggsavtalet med Sjöbefälsföreningen – syftet är att kunna lämna ett konkurrenskraftigt anbud för Gotlandstrafiken.
-
Stridsåtgärd. Arbetsgivarna svarar nu på fackets strejkvarsel för skärgårdstrafiken från tidigare i veckan.
-
Ljus i mörkret. Storbanken noterar ett ökat intresse för sjöfartstillgångar och en ökad vilja att låna pengar till "starka" rederier.
-
Effektivare. Femtioåriga Kapellskärs hamn byggs om för att öka effektiviteten och för att kunna ta emot fler större fartyg.
-
Vinst för regeringen. Riksdagen säger ja till att tillåta landets kommuner att medfinansiera statliga satsningar på sjöfartstinfrastruktur och stödjer därmed regeringens linje.
-
Reportage. Inget fartyg har åkt dit för brott mot dagens svavelregler – trots mängder av åtalsanmälningar. Transportstyrelsen och Åklagarmyndigheten går i otakt medan regeringen vill se en snabb lösning.
-
Starkt år. Per Croner, vd för TTS Marine, beskriver en bra tillväxt 2013 och det är PCTC-marknaden som drar.
-
Kostsamma brott. The Swedish Club pekar ut brott mot rutiner som huvudorsak bakom försäkringskrav efter skador på så väl last och besättning.
-
Grönare upphuggning. EU-parlamentet har röstat ja till förbjuda så kallad ”strandning” av fartyg i samband med upphuggning.
-
Ny linje. Ryskt rederi köper Finnlines-fartyg och inleder trafik på Svarta havet.
-
Skarpt läge. Seko varslar om strejk i skärgårdstrafiken sedan förhandlingarna med Almega kört fast. Arbetsgivarna vill bland annat se en mer individuell löneprocess.
-
Nytt kontrakt. TTS Marine i Göteborg har skrivit ett avtal värt 87 miljoner för leverans av lastutrustning till tre bilfraktfartyg.
-
Expanderar. Sätter in ett tredje fartyg mellan Belfast och Liverpool för att möta en förväntad tillväxt.
-
Överger marknad. Danska rederiet J. Lauritzen säljer hela sin helägda produkttankflotta på tio fartyg till Hafnia Tankers.
-
Ministermöte. Finlands näringsminister Jan Vapaavuori har diskuterat varvsindustrins framtid med högsta ledningen för STX, konkreta besked saknas.
-
Tung kritik. AIS har stora säkerhetsbrister visar en expertgrupp – med en enkel utrustning kan man ändra fartygsnamn, postition och last och uppgifter om bojar och fyrar. Och mycket mer.
-
Besättningen larmade. Angreppet skedde i Indonesien, där flest antal piratattacker ägde rum under årets första nio månader.
-
Sjöröveriet minskar. Piratattackerna minskar kraftigt totalt sett, speciellt utanför Somalia. Den negativa utvecklingen i Guineabukten vid Afrikas västkust fortsätter dock.