Helsingborgs hamn.

Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Haveri | Torrlast

Berusad kapten fick dagsböter

På lördagskvällen bordade Kustbevakningen styckegodsfartyget San Remo i Öresund efter att fartyget avvikt från kursen – befälhavaren konstaterades ha 0,58 promille alkohol i blodet.

Det var under en segling till Kalmar med rapsmjöl i lasten som det Saint Vincent och Grenadinerna-flaggade styckegodsfartyget San Remo, 1.225 dwt, avvek från kursen strax norr om Helsingborg – Sound VTS slog larm och Kustbevakningen ryckte ut. Strax söder om Råå bordade Kustbevakningen fartyget och kunde vid ett utandningsprov konstatera att kaptenen var onykter med 0,58 promille alkohol i blodet.

Kaptenen klarade sig undan med 80 dagsböter för sjöfylleri. Enligt Helsingborgs Dagblad kunde åklagaren inte styrka vårdslöshet. Efter utdelade böter kunde fartyget segla vidare efter att överstyrman tagit över.

Mercandia IV hjälpte till

Enligt Helsingborgs Dagblad var fartyget på väg att krocka med hamnpiren i Helsingborg, Sound VTS försökte få kontakt med bryggan men när inte det hjälpte fick omgivande fartyg ingripa. Bland annat HH-Ferries färja Mercandia IV som trafikerar mellan Helsingborg och Helsingør lyste på San Remo och använde signalhornet. Några minuter senare lyckades fartyget undvika en kollision genom en gir och seglade vidare söderut. 

– Det var ganska nära. Bara några minuter från en kollision med hamnpiren, säger Marco Svantesson, chef för Sound VTS, till tidningen.

Befälhavaren på Mercandia IV fick mycket beröm av Kustbevakningen efter händelsen.

 – Den som gjorde den mest hjältemodiga insatsen var nog kaptenen på Mercandia lV. Han gick ut och gjorde en 360 graders gir för att göra fartyget uppmärksamt på att det var på väg att köra in i pirnocken, säger Kalle Isaksson vid Kustbevakningen.

Annan incident nyligen

Detta är andra gången på kort tid som ett fartyg håller på att kollidera med Helsingborgs hamn. I mitten på februari var styckegodsfartyget Frigga på väg mot hamnpiren när VTS-centralen slutligen fick kontakt med bryggan.

– Vi lyckades avvärja en olycka. Fartyget hamnade i motgående körfält och var på väg rakt mot pirarna vid Helsingborgs hamn, sa Marco Svantesson, chef för Sound VTS, till Sjöfartstidningen då.

Kommentarer

  • Bertil

    Varför tilläts fartyget segla vidare, innan befälhavaren var nykter. Även om överstyrman var nykter, ska väl varje fartyg ha en nykter befälhavare som har det övergripande ansvaret för fartyget.

  • Anonym

    Helt onödigt med kustbevakning enligt alla ”förståsigpåare”?

  • Anonym

    Det Kustbevakningen gjorde var att utdela böter! Det var inte kustbevakningen som såg till att det hela fick ett lyckligt slut!

    • Bertil

      Böter beslutas av åklagare och inte av Kbv och tur är väl det.

    • Anonym

      Det står i artikeln att kustbevakningen bordade. Det gör man ju svårligen från ett skrivbord i Stockholm utan där måste man nog förlita sig på dom som är ute på båtarna. Sen om dom ligger still och äter glass idag vet inte jag men dom gjorde ju detta bra i alla fall. (Även om andra också gjorde minst lika mycket bra). Ingen behöver väl förringas utan alla hyllas i stället?

  • Thomas.

    Med några promille i blodet så blir man nog en bättre befälhavare?
    Skämt åsido, sluta dalta med sjöfyllerister innan något liknande Exxon Valdez inträffar här på hemmaplan.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.