Missnöjda. Sjöfartsverkets förslag på avgiftshöjningar bidrar inte till att stärka sjöfartens framtid i Sverige, enligt Svensk Sjöfart.
Nyheter
-
-
Systerfartyg. Meriaura Group utökar flottan med två torrlastfartyg av samma typ som Martta VG.
-
Utvidgar. Prima Shipping köper torrlastfartyg på 4.000 dwt, men är fortfarande huvudsakligen verksam inom nischen 1.200 till 3.500 ton.
-
Hybridlösning. Stena Bulk installerar skrubbrar från en kinesisk tillverkare på 15 av sina fartyg.
-
Mest amerikanare. För andra året i rad ökade antalet kryssningsanlöp i Stockholms Hamnar
-
Pråmtrafik. Avatar Logistics ger sig in i pråmbranschen på allvar när man tar över driften av Jehander 1.
-
Handeln ökar. I sin rapport om den sjöburna handeln konstaterar Unctad att den sjöburna världshandeln gör väl ifrån sig.
-
Blivande befäl. I dagarna syns sjöfarten i flera montrar på Gymnasiedagarna och Future Skills på Svenska Mässan.
-
Debatt. I ett debattinlägg påpekar Olof Widén på Rederierna i Finland att sjöfarten minsann har stora krav på att minska sina utsläpp som svar på uppgifter i finsk media som påstår motsatsen.
-
Etapp 1. Bygget av Göteborgs nya hamnterminal har nu startat. 1.500 pålar ska slås ner i berget i Arendalsviken.
-
Partnerskap. Stena Bulk utökar sin verksamhet i Asien genom nytt joint venture med Bay Crest Management.
-
Tillbaka. För tio år sedan orsakade rekryteringskampanjen Sjöfartskaravanen sökfest till sjöfartsutbildningarna. Nu blir det en repris på kampanjen.
-
Färre sökande. Liksom tidigare år står många platser på sjöbefälsutbildningarna tomma.
-
Självservice. När de automatiserade portarna står klara i containerterminalen i Göteborg kan man ta emot dubbelt så många lastbilar.
-
Helägd. Gasum tar över resten av aktierna i LNG-leverantören Skangas.
-
Transparens. Med hjälp av Port CDM kan ett rederi bland annat få information om en hamns fordringar.
-
Muskelkraft. Luleå Hamns nya bogserbåt Vilja har sjösatts vid varvet i Spanska Figueras.
-
Superstar. Grimaldi överväger beställning av nya ropax-fartyg för Finnlines.
-
Böter. Viking Supply Ships tvingas betala ett vite om 600.000 kronor till Nasdaq Stockholms Disciplinnämnd för försenad rapport.
-
Tillbaka. Ropax-fartyget Stena Nordica gör come back på linjen Karlskrona–Gdynia.
-
Utvärdering väntar. Svensk Sjöfart välkomnar Sjöfartsverkets beslut om att inte göra några justeringar av nuvarande miljöincitament.
-
Ny ordförande. Vänsterpartiets Jens Holm (V) vill som ny ordförande i TU se en heltäckande handlingsplan för sjöfarten.
-
Nått slutstation. Efter 15 år i estnisk tjänst går gamla KBV003 nu till upphuggning.
-
”Kraftig tillväxt”. Godset till och från Stockholms Hamnar har ökat stabilt under 2018.
-
Behöver folk. ShoreLink ska utbilda hamnarbetare i Piteå och Luleå. ”Vår verksamhet växer och vi vill säkerställa att vi har tillgång till kompetent personal”, säger bolagets vd.