Anrik kryssningsrutt jubilerar

I morgon är det 150 år sedan som Rederi AB Göta Kanal grundades och fortfarande glider M/S Juno fram på Göta kanal.

Relaterade artiklar

Ångfartygsaktiebolaget Motala Ström bildades 27 februari 1869. Den handgrävda kanalen med sina 58 slussar, som förbinder landets två största städer, har sedan dess lockat både svenskar och utländska besökare. 

På tyskarnas Bucket list

– Göta kanal har blivit en riktig kryssningsklassiker. Den står speciellt på våra tyska turisters ”Bucket list” och ses även av många svenskar som en reseupplevelse som står i en klass för sig, säger Peter Henricson, Sverigechef på Strömma Turism & Sjöfart som sedan 2001 äger Rederi AB Göta Kanal i ett pressmeddelande. 

Fem år efter grundandet, 1874, började M/S Juno gå i trafik på Göta Kanal. M/S Juno, som tillsammans med M/S Wilhelm Tham (1912) och M/S Diana (1931) än i dag trafikerar sträckan, är världens äldsta registrerade passagerarbåt med övernattningsmöjlighet. 

Sju passagerarfartyg

– Som kuriosa kan nämnas att Rederi AB Göta Kanal är det första svenska företaget som lyckades locka utländska turister. Redan 1876 inleddes ett samarbete med Thomas Cook & Co i London om att sälja biljetter mot provision. Rederiet var så pass lyckosamt i att locka turister till Sverige att de 1922, när turismen i Sverige var urusel, användes som föredöme, säger Peter Henricson och fortsätter:

– Affischer, turlistor och broschyrer trycktes upp på 16 språk och spreds över hela världen. Rederiet hade vid den tiden inte mindre än sju passagerarfartyg och tolv lastfartyg.