Slut på poststrejken. Finlands handelsflotta är åter igång, men sympatistrejken har urholkat förtroende för finsk flagg, anser Rederierna i Finland.
Nyheter
-
-
Miljöarbete. Tillsammans med nio andra nordiska hamnar ska Stockholms hamnar arbeta med FN:s hållbarhetsmål.
-
Nybygge. Skärhamnsrederiet Berndtssons beställer miljöanpassat bulkfartyg från Kina.
-
Stoppar all sjöfart. Finlands Sjömans-Unions sympatiåtgärder i den så kallade poststrejken trädde i kraft på måndags morgon, som aviserat.
-
Strejkhot kvarstår. Om inte en uppgörelse nås i finska poststrejken under veckoslutet inleder Finlands Sjömans-Union sin fullskaliga sympatistrejk på måndagen.
-
Modernisering. KBV 181 från 1990 tillbringar en stor del av 2020 på varv och får sin livstid förlängd med 15 år.
-
Nordisk tvistelösning. Noma, det nordiska regelverket för skiljeförfaranden, blir allt mer accepterat i Norge och Danmark. Men i Sverige och Finland går det trögare.
-
Nytt samarbete. Det första eventet inom samarbetsprojektet Fairway Forward ägde rum på onsdagen i Helsingfors.
-
Breddat gasutbud. För att möta ökad efterfrågan på LNG har Gasum börjat använda Swedegas anläggning i energihamnen i Göteborg.
-
Ny statistik. Svensk Sjöfarts färska nyckeltal visar att det går uppåt för den svenska handelssjöfarten. Även om antalet fartyg minskat något.
-
Farligt gods. IMDG-koden, farligt avfall på roro-fartyg och bristande farligt gods-märkning avhandlades på Farligt gods-konferensen förra veckan.
-
Ny generation. Stena Bulk beställer två 49.900 dwt IMOIIMeMax-tankers som ska drivas med metanol.
-
Stärker organisationen. Kongsberg fortsätter att satsa på sin Åbo-enhet för utveckling av system för fjärrövervakning och fjärrstyrning av fartyg.
-
Ny ledning. Just nu händer det mycket inom föreningen Skärgårdsredarna – bland annat att Anders Werner tar över som vd från 1 februari 2020.
-
Nytt nummer ute nu! I nummer 10/2019 pratar vi sjötransport med några av sjöfartens allra viktigaste kunder – lastägarna.
-
Ekobonusen. Den som vill ansöka om ekobonus för tiden 2020–2022 bör förbereda sig väl för när ansökningstiden startar kan tiden vara knapp.
-
Goda råd. Bråka inte med varandra om vilken lösning som är bäst, ingen lösning är perfekt, var rådet från Johanna Mossberg (Rise) på Svensk Sjöfarts höstseminarium.
-
Sjöfartsverkets branschdag. Sjöfartsverkets ansträngda ekonomi påverkar den svenska handelssjöfarten på flera sätt. Bland annat är sjömätningen som skulle hjälpa sjöfarten med ruttoptimering lagd på is.
-
Delrapport. Nu har norska haverikommissionen kommit med sin delrapport om orsaken till kryssningsfartyget Viking Skys blackout i våras.
-
Nya hamnlösningar. Energihamnen och containerterminalen i Göteborg, liksom Trelleborgs hamn, har snabbat upp sina flöden med nya IT-system och automatiserade lastbilsportar.
-
Nej till HFO. Företag som erbjuder expeditionskryssning i Arktis har beslutat att helt avstå från tjockolja när de opererar i arktiska vatten.
-
Ägarbyte. Prima Lady har bytt namn och ägare men fortsätter i sin trafik för Prima Shipping.
-
Nybyggen. Nu är det första ropax-fartyget i E-flexerserien levererat.
-
Strejkhot. Om en lösning inte nås i finska Postens strejk kan det leda till en sympatistrejk som stoppar den finskflaggade sjöfarten.
-
Överflyttningen går trögt. Trots uttalade fördelar och politisk prioritering syns inte någon ökning av andelen sjötransporter enligt ny rapport från IVL.