Uppåt i Norrköping. Godsmängderna i Norrköpings hamn ökar, liksom antalet fartygsanlöp. Hamnen bygger också ut sin infrastruktur.
Nyheter
-
-
Ammoniakbatterier. Sjöfartskonsortiet ShipFC har fått tio miljoner euro i EU-bidrag för ett projekt där de ska utveckla ammoniakbatterier för installation ombord på supplyfartyget Viking Energy.
-
Årsrapport. Även om den totala godsmängden minskade, innebar 2019 för Göteborgs hamn rekordsiffror på containergods transporterat via järnväg och antalet passagerare på kryssningsfartygen som besökte staden.
-
Uppsagt. Det avtal som Ålands föregående landskapsregering hade tecknat med ett konsortium om trafik på Föglölinjen med en laddhybrid har sagts upp av den nya landskapsregeringen.
-
Bättre avtal. Sjöfartsverket och facken har förbättrat både avtalen och villkoren på Svea.
-
Narkotikasmuggling. Tullverket gjorde under januari ett stort beslag på 25 kilo kokain på ett fartyg i Uddevalla.
-
LNG. Mardi Gras blir det största fartyget i Carnival Cruise Line-flottan när hon levereras från Meyer Turku i oktober 2020.
-
Transportpolitik. Under början av 2020 redovisas flera av uppdragen som regeringen har delat ut inom ramen för den nationella godstransportstrategin.
-
Alternativa bränslen. Flera intressanta ingångar på alternativa bränslen lockade branschrepresentanter till Svensk sjöfarts sjöfartslunch.
-
Green deal. EU:s nyligen antagna klimatresolution kommer att innebära flera förändringar för sjöfarten.
-
LNG. De två roro-fartyg som byggs för Wallenius SOL får bränslesystem för LNG från MAN Cryo.
-
Vägkarta. Under Micael Vuorios ledning ska Aboa Mare utveckla simulatorparken och uppgradera sjökaptensutbildningen.
-
Avtalsproblem. Ordföranden för Seko Sjöfartsverket vill omförhandla löneavtalet för forskningsfartyget Sveas manskap.
-
Nettomodellen. De tre parterna inom Blå Tillväxt anser att regeringen nu måste gå från ord till handling och återinföra nettomodellens princip.
-
Smidig anpassning. IMO 2020: VLSFO säljer som smör men HSFO är fortsatt billig så de som valde skrubber kommer billigt undan.
-
Tvåan. Stena Lines nya E-Flexer ropax-färja, Stena Edda, har levererats från varvet i Kina. Hon är nummer två av tre systerfartyg för Stena LInes trafik i Irländska sjön.
-
Betydligt billigare. LNG-driften på containerfartyget Wes Amelie uppges sänka bunkerkostnaden med en miljon euro per år jämfört med marin gasolja.
-
Sothot. Nya hybridbränslen med 0,5 procent svavelhalt ger större utsläpp av partikelföreningen black carbon än tjockolja, visar en tysk studie.
-
Sökdags! Nu står Gustaf B. Thordéns Stipendiestiftelses kassaskrin på glänt för studenter och studentföreningar i Sverige och Finland.
-
Fortsatt svag. Sjöfartskonsulten Drewry förutser att containermarknaden kommer att öka med ett par procent kommer under 2020.
-
LNG-drift. När Wjinne & Barends beställde fyra lastfartyg blev det Wärtsilä som fick uppdraget att ta fram framdrivningssystemet med LNG som bränsle.
-
Sjöfylleri. Fartyget ska enligt Kustbevakningen ha varit på väg rakt mot Helsingborgs hamn. Nu sitter en befälhavare anhållen misstänkt för grovt sjöfylleri.
-
Fortsatt ökning. Den uppåtgående trenden håller i sig och antalet enheter nådde nya rekordnivåer i Trelleborgs hamn.
-
Rekordlast. 65.417 kubikmeter uppges vara den största virkeslasten som någonsin lämnat Sverige. Över hälften av trävarorna kommer från ett småländskt företag.
-
Japan. N-O-S går in i den japanska offshore-vindkraftindustrin genom samarbete med NYK Line.