På bara knappa tre månader har Stena Roro konverterat om sin dagfärja Stena Superfast X till att bli nattfärjan A Nepita.

Fotograf: Stena Roro

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsaffärer | RoRo

Rekordsnabb ombyggnad av Stenafärja

På bara knappa tre månader har Stena Roro konverterat om sin dagfärja Stena Superfast X till att bli nattfärja. Det till en för rederiet helt ny kund i Medelhavet.

Det var inför leveransen av nybygget Stena Estrid för Stena Lines trafik på Irländska sjön mellan Dublin och Holyhead som färjan Stena Superfast X blev övertalig. Stena Roro fick dock snabbt tag i en ny kund för fartyget genom det franska rederiet Corsica Linea som behövde färjan för sin trafik mellan Marseille, Korsika och Nordafrika.

Konverterad på mindre än tre månader

Under de senaste tre månaderna har färjan legat på ett varv i den grekiska hamnstaden Pireus för att konverteras om från dag- till nattfärja. Enligt Stena Roro har antalet passagerarhytter ombord ökats från 45 till 176, varav 94 är nybyggda samtidigt som 33 tidigare besättningshytter konverterats om till passagerarhytter.

– Ombyggnationen har gått supersnabbt och vi är väldigt nöjda med resultatet. Medelhavet är affärsmässigt ett känt område för oss men i det här fallet rör det sig om en ny kund och det är ju extra roligt, säger Niklas Andersson, tekniskt ansvarig för projektet från Stena Roro i ett pressmeddelande.

Höll tidsplanen trots corona

Fartyget har döpts om till A Nepita och har även utrustats med skrubbrar av hybridtyp och ett avgasreningssystem för att minska svavelutsläppen. Fartyget har målats om och fått en anpassad inredning för sin nya trafik.

– Processen har gått extremt fort och samarbetet med berörda leverantörer har fungerat mycket väl. Trots stora svårigheter relaterade till rådande Covid-19 pandemin, med bland annat varvsarbetare och underleverantörer som tvingats sitta i karantän, har vi lyckats hålla tidsplanen, säger Claes Tisell som varit ansvarig på plats från Stena Roro, i pressmeddelandet.