Bareboat-register. Regeringen har fattat beslut om en lagrådsremiss för att införa ett bareboat-register i Sverige, något som sjöfartsbranschen efterfrågat länge. Nu föreslås det träda ikraft i februari.
Nyheter
-
-
Ny ledning. Gothia Marine vill växa och bli mer strategiska. Nu har skeppsbyggnadskonsulterna i Göteborg utsett en vd.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Fartygspresentation av Wallenius Lines nybygge Future Way.
-
Folk på väg. Andreas Bach blir ny verksamhetschef för forskningsplattformen Lighthouse. Han kommer närmast från Forskningsinstitutet Rise där han bland annat ansvarar för SMTF.
-
Roro. Wallenius SOL och Mann Lines nya rorofartyg South Enabler har varit ute på första provturen, rapporterar Ferry Shipping News.
-
Klimatavtal. IMO har godkänt ett kompromissförslag om att införa den första globala prissättningsmekanismen för växthusgasutsläpp från sjöfart.
-
Vindassistans. Wisby Tankers fartyg Atlantic Orchard har nu utrustats med världens största ”Suction sails”. Se filmen när seglen installeras.
-
Karriär. Ni behövs! Det var branschens budskap till studenterna som besökte Career Event i Kalmar på torsdagen. Rederierna vill synas och få möjlighet att träffa blivande kollegor.
-
Event. Maritime Meet Öckerö arrangeras för andra året som en mötesplats för den marina och maritima industrin. Denna gång är det fokus på energieffektivisering inom sjöfarten.
-
Påsegling. Stena Immaculate har börjat bogseras till Great Yarmouths hamn, mer än en månad efter påseglingen av containerfartyget Solong.
-
Besök. Under onsdagen besökte statsminister Ulf Kristersson (M) Trelleborgs Hamn för att diskutera brottsbekämpande arbete. Hamnen lyfte bland annat frågan om framtiden för järnvägsfärjorna som kräver kostsam infrastruktur i hamnen.
-
Kryssning. Nu har årets kryssningssäsong startat med anlöp i Lysekil och Göteborg. AIDAmar inledde säsongen i Göteborg vid Arendalsterminalen som i år gör sin sista säsong som kryssningshamn. Därefter flyttas de största fartygen till en annan del av hamnen.
-
Fartygspresentation. Kehdingen är den sista av Dockstavarvets tre specialbyggda jättelotsbåtar för inloppet till Kielkanalen.
-
Klimat. USA uppges dra sig ur förhandlingarna om skärpta klimatåtgärder för sjöfarten som just nu pågår i IMO i London.
-
Bogserbåtar. Bogserbåtsjätten Svitzer kommer att placera sin första bogserbåt med hybridteknik i Helsingborgs hamn. Redan i juni i år kommer bogserbåten att sättas i drift.
-
Bärplansteknik. Tisdagen den 15 april blir det vårpremiär för den elektriska bärplansbåten Nova i Stockholms kollektivtrafik efter vinteruppehållet. Nu kommer dessutom trafiken mellan Stockholms City och Ekerö att utökas.
-
Beställning. Grimaldi Group, där bland annat Finnlines ingår, har lagt en beställning på totalt nio nya ropax-fartyg, en order värd 1,3 miljarder USD. Tre av fartygen kommer att sättas i Finnlines trafik på Östersjön.
-
Säkerhet. Elbilar utgör inte en större brandrisk än fordon med förbränningsmotorer. Det är huvudbudskapet i en ny broschyr från Interferry.
-
Bilaga. Sällan har så många fartyg blivit levererade som under år 2024. I Sjöfartstidningens bilaga Ships of the Year 2024 presenterar vi hela 40 nybyggen från ifjol med koppling till svensk och finsk sjöfart.
-
Container. Nu har MSC startat sin nya direktlinje från Göteborg till Asien. Och tajmingen kunde inte vara bättre. Det menar Fredrik Magaji kommersiell chef på MSC Sweden AB.
-
Nya bränslen. Northern Offshore Services har tagit leverans av vad som enligt bolaget är världens första CTV som drivs helt med biometanol. Det är M/V Transporter som har konverterats.
-
Container. Världens största containerrederi, Mediterranean Shipping Company, MSC, har nu startat sin nya linje med direkttrafik mellan Göteborgs Hamn och Asien. Under söndagen kom det första fartyget till Göteborg.
-
Vintersjöfart. Det milda vintervädret ledde till mindre arbetsbörda och lägre kostnader för Sjöfartsverket.
-
Näringsliv. De nya amerikanska handelstullarna och Trumps förslag om särskilda avgifter för fartyg byggda i Kina kan få en stor påverkan på världshandeln och sjöfarten, enligt flera experter.
-
Analys. Utspelen från USAs president Trump och hans administration har varit många under de första månaderna – och ibland haltar utspelens faktagrund rejält. Det skriver sjöfartsanalytiker Christopher Pålsson från Maritime Insight.