Fotograf: APM Terminals

Kategori: Hamn/Logistik | Container | Fartygsutrustning

Nya truckar i Göteborgs containerterminal

APM Terminals i Göteborg köper 12 nya grensletruckar. Leverans innan året är slut.

De nya truckarna kan lyfta en container över tre staplade containrar, så kallade 4High, och de kan ta två 20-fots containrar åt gången. Dagens truckar klarar av att lyfta över två staplade containrar.

– Tack vare de nya maskinerna får vi på sikt en högre lagringskapacitet. Investeringen i nya truckar är också en del i den övergripande investeringsplanen på totalt 800 miljoner kronor för att få en långsiktigt högre kapacitet, produktivitet och effektivitet på terminalen, vilket kommer våra kunder till nytta, säger Keld Pedersen, VD på APM Terminals.

Bolaget i Göteborg har totalt 38 grensletruckar inklusive de 12 nya. I orderna ingår en option på ytterligare 12 grensletruckar. Leverantör är den tyska tillverkaren Noell Mobile Systems som tillhör den amerikanska koncernen TEREX.

Kommentarer

  • Anonym

    Gött det.. Behövs. .

  • Göteborg

    Apm Terminals Göteborg har som mål,att inom 10 år dubbla omsättning på Containers dvs 1,8 miiljoner kontra dagens 900 tusen per år.Dom storsatsar,kajer förstärks,2 utav 3 nya SuperPostPanamax kranar kommer inom kort,det asfalteras över hela Terminalen.Produktiviteten har höjts,det loss-lastas fler Containers per timme-dygn än tidigare.Det enda som återstår är att skicka av 2 våningen,tjänstefolket där ingen vet vad dom gör eller vilken uppgift respektive har.Det är på kajen man genererar pengar till företaget och inte på kontoret.

  • Anonym

    Nu är ju frågan vart personerna sitter som kommit på produktivitetshöjningen, det torde både vara på kontoret och de som jobbar på kajen, inte bara på kajen…. Tagga ner lite. Gamla Skandiahamnen har knappast ett bra rykte för att ha varit snabba, fint att något görs när APMT kommer in i bilden.

  • Göteborg

    Anonym.De é flera olika faktorer som spelar roll.
    Det har suttit personer i företagsledningen och styrelsen utan någon speciell kunskap om Hamn och Stuveri,politiskt tillsatta utav packet i Komunen..Haft planer på att förändra saker och ting utan att veta hur och från vilket håll man ska börja,detta ihop med en större del utav arbetare med låg arbetsmoral kan det enbart gå åt pipan.Återigen om 2våningen,efter studiebesöket i Container Terminalen i Bremerhaven som öppnade upp våra ögon hur ruttet allting var i Fd Gbg Hamn,bl.a..En Förman hade under uppsikt över 3 Fartyg medans i Göteborg hade det behövts 5,6.Tyskarna trodde inte sina öron när dom hörde hur
    många som satt på 2 våningen..

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.