Bekräftar anklagelser. Wallenius Wilhelmsen Logistics ett av flera rederier som misstänks ha ingått i olagligt kartellsamarbete för prissättning av biltransporter.
Arkiv
-
-
Blandade besättningar. Genom en överenskommelse med facken kan Eckerö Shipping behålla roro-fartyg under finländsk flagg och ytterligare minska behovet av uppsägningar.
-
Snart tvåsiffrigt. Den svenska handelsflottan fortsätter att minska och snart finns det färre än 100 fartyg kvar registrerade i landet som uppbär sjöfartsstöd.
-
Nytänkande. En del av planen om en transportled mellan Finland och Sverige över Kvarken är ett miljövänligt färjekoncept.
-
Tror på sjöfarten. Thor Shipping startar ny sjöfartslinje och tar över två fartyg från Transatlantic som nyligen stängt sina veckoanlöp till Västerås.
-
Nyförvärv. ESL Shipping räknar med att Credo under finsk flagg ska kunna opereras på ett ännu kostnadseffektivare sätt än hittills.
-
Inte så illa. SECA kommer inte att innebära den katastrof för sjöfarten som ibland framhålits, det säger forskarna på årets Transportforum.
-
Extratur. Det blir ingen hamndag i Helsingfors för Mariella och Gabriella i sommar. I stället gör de en tur till Tallinn.
-
Slut. Efter 30 år av kryssningsverksamhet upphör Kristina Cruises att vara ett fartygsägande rederi.
-
Ligger i dockan. I förra veckan grundstötte Destination Gotlands färja Gotland utanför Oskarshamn – nu ligger hon på Damen i Göteborg för reparation.
-
Gammal får nytt avtal. Efter att ha legat på timecharter hos Thunbolagen under sex år kommer nu torrlastaren Pallas Ocean att befraktas av OP Svensson Shipping i Göteborg.
-
Extremt. En riktig polarisbrytare skulle troligtvis ha lyckats skära loss Akademik Shokalskiy under nu rådande isförhållanden i området, anser finsk expert på isbrytardesign.
-
Åtal väntar. Den 43-årige lettiske befälhavaren hävdar eftersupning, vilket gör att utredningen fördröjs och rättegången hålls först i mitten av januari.
-
"Stor potential. " Sjötransporter av sand kan bli ryggraden i en betydligt mer omfattande kusttrafik som avlastar landsvägar i södra Finland.
-
Räddare i nöden. Finska staten köper STX:s aktier i Aker Archtech Technology och löser därmed varvets finansieringsproblem kring pågående nybyggen.
-
Medvind för Halmstad. HallandsHamnar har tecknat ett stort kontrakt med Cemex AB om att hantera runt 100.000 ton gods per år.
-
"Låg och sov". Tankern var på väg till Stenungsund med 15.000 ton av den mycket miljöfarliga petroleumprodukten nafta.
-
Många utan jobb. Det råder en tuff arbetsmarknad inom sjöfarten för framförallt manskap och intendentur. Och det är ingen ljusning i sikte på kort sikt enligt Arbetsförmedlingens prognos.
-
Reparationer. När Amorella drabbades av blackout hade man inlett servicearbeten på det ena av fartygets bränslesystem för hjälpmotorerna.
-
Expansion. Bogserbåtsrederiet Alfons Håkans i Finland växer så det knakar genom köp av estnisk konkurrent.
-
Klar 2014. Den nya anläggningen får en kapacitet på 20.000 kubikmeter och byggs för att möta den växande marknaden för marin diesel.
-
Positionerar sig. SatPoint expanderar inom satellitkommunikation och IT och förvärvar göteborgsbaserat företag.
-
Facken oroas. Sjöfacken i Sverige ser nu utflaggningar bland både storsjö- och färjerederier med TT-Line som senaste exemplet. Seko Sjöfolk gör sig redo för strid och facken i flera länder organiserar sig nu tillsammans.
-
Nya jobb. Två av tre oljehamnar i Stockholms län ska avvecklas – Södertälje hamn hoppas nu ro hem samtliga oljevolymer i länet.
-
Svenskt intresse. Kanadensiska Waterfront Shipping beställer via partners sex metanoldrivna tankfartyg. Göteborgsbaserade Marinvest kommer att äga två av fartygen.