"Dåligt sjömanskap". Båda de inblandade fartygen kritiseras för oljeutsläppet på Tjörn. Enligt slututredningen gjorde även danska myndigheter fel.
Arkiv
-
-
"Skapat en diamant". Två av näringens företagsledare prisades för sitt arbete under Världssjöfartens dag.
-
Miljöåtgärder med effekt. IMO:s obligatoriska regler för energieffektivitet och minskning av växthusgaser har lett till minskade utsläpp.
-
Lön för mödan. Laurin Maritime har blivit nominerade till ett internationellt pris för sin energieffektivisering.
-
Sjösäkerhet. För tjugo år sedan förliste Estonia och 852 människor dog – en händelse påverkat livräddningsarbetet i hela världen.
-
En säker sjöfart. Tekniska lösningar kontra den mänskliga faktorn – det och mycket annat diskuterades under slutet av Världssjöfartens dag.
-
Säkerhet i fokus. Nära 200 personer deltog på Världssjöfartens dag i Göteborg, där mycket knöt an till 20-årsdagen för Estoniakatastrofen.
-
Tvära kast. Lämnar torrlastsegmentet för att istället satsa på specialfartyg avsedda för leveranser av bränsle till havs, där ett projekt redan sjösatts.
-
Lyssnat på åsikter. Farledsavgifterna ska dras ned med 45 miljoner per år, något som Redareföreningen uppskattar.
-
"Utpressningsvarsel. " Gothenburg Roro har varslat 90 anställda om uppsägning sedan CLdN lämnar och flyttar till Logent.
-
Strömt. Färjan Mercandia IV kolliderade med en pir i Helsingborgs hamn under söndagskvällen och två personer skadades.
-
Back in business. Meyer Turku Oy är nu verklighet och säkrar order på två plus två kryssningsfartyg från TUI Cruises.
-
Fortsatt fight. Ett 20-tal anställda har ihop med ett okänt antal aktörer lagt ett bud på varvet, och har nu bjudits in till förhandlingar med ägarna.
-
Energistöd. Tre LNG-terminalprojekt har beviljats statligt stöd i Finland. Distribution till sjöfarten utgör en central del av verksamheten.
-
Olaglig arbetskraft. 38 svenskar anställda av bemanningsföretaget SMBF och uthyrda till Stena Drilling AS har nu fått fast anställning i det norska företaget. Men kampen har inte varit deras.
-
Till Estland? Sea Wind kan bli nästa offer för svaveldirektivet. Fackliga förhandlingar har inletts inför en eventuell flytt och omflaggning.
-
Nyckelfaktorer. Teknikanpassning och optimerad fart innebär betydande inbesparingar för Stena Bulk.
-
"Omöjlig ekvation". Finlands rederinäring anser att miljöstödet för efterinstallationer av skrubberanläggningar inte alls är så bra som man låter påskina.
-
Arena för affärer. Den stora maritima teknikmässan i Hamburg lockar mängder med besökare och utställare. Kolla in Sjöfartstidningens mingelbilder!
-
Utvidgat försök. Stationer med alkobommar ska testas i Frihamnen för att förhindra onyktra chaufförer.
-
Regeringen prioriterar svavelfrågan. Det ska bli dyrt att svavelfuska. Enligt Näringsdepartementet ska lagarna hinna anpassas före årsskiftet.
-
Säkrare försörjning. Sjöfartens utbildningsinstitut föreslås ökat stöd, något som gläder sjöfartsskolorna.
-
Stigande priser. M/S Trelleborg tas ur trafik på sträckan Trelleborg-Sassnitz som följd av de nya svaveldirektiven.
-
85-årig sjöfartsbank. 1929 anslog regeringen pengar till Sveriges första sjöfartsbank. Det var 85 år sedan och Svenska Skeppshypotek firade födelsedagen med fest, underhållning och mat.
-
Nynas replikerar. Facket menar att Nynas har tvingat Frederiet till utflaggning – men Nynas avfärdar kritiken.