Nya isbrytare. Sjöfartsverket föreslår bland annat att finansiering av nya isbrytare tas upp i Nationell plan.
Arkiv
-
-
EU medfinansiering. Kapellskär och hamnparet Nådendal får EU-bidrag för uppgradering av hamnanläggningar.
-
Viking XPRS. Fyra färjor i Viking Lines flotta har nu möjlighet att ansluta till elnätet i land när de ligger vid kaj.
-
Nybygge. Under veckan har Stena Lines tredje E-Flexer, Stena Embla, genomgått sina första testturer i Kina. Enligt rederiet klarade fartyget testerna med högsta betyg.
-
Nyförvärv. Fjordtank har efter drygt tre fartygslösa år åter en bunkerbåt.
-
Inte bara ett. I en promemoria som publicerats av Estlands regering avslöjas att det finns ytterligare ett stort hål i sidan på Estonia.
-
Uppsägningar. Nu står det klart att 45 av dem som varslats på Viking Cinderella blir av med sina arbeten.
-
Lösningar finns. Det går att få bukt med metanslip från LNG-drivna fartygsmotorer visar ny förstudie från Lighthouse.
-
Inrättar kommission. Regeringen vill att utsläppen från transporter ska minska i snabbare takt än hittills.
-
Priser. I veckan har flera utmärkelser och nomineringar tilldelats färjerederier med trafik i Sverige. Bland annat har Viking Line och Silja Line prisats för sitt arbete med pandemin.
-
Best practice. Sverige och Finland samarbetar inom maritim grön teknik för att uppnå klimatmålen.
-
Nya tider. En helt ny digital plattform ska göra att Göteborgs hamn blir snabbare, mer kostnadseffektiv och klimatsmart. Förhoppningen är att kunna koppla ihop aktörer smartare.
-
Brott. Under fredagen dömde Stockholms tingsrätt befälhavaren från passagerarfartyget Birger Jarl, numera Baltic Star, till dagsböter för brott mot lagen om fartygssäkerhet.
-
Nybygge. Under tisdagen gjorde DFDS senaste nybygge Flandria Seaways sitt första anlöp i Göteborgs hamn. Det är det femte fartyget i rederiets serie om sex rorobjässar.
-
Utökar. DFDS ökar sin kapacitet på linjen mellan Kapellskär och estniska Paldiski från och med den 4 oktober. Det genom att sätta in färjan Patria Seaways.
-
Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar minskade med hela 74 procent under årets andra kvartal. Godsvolymerna minskade bara med en procent.
-
Leverans i år. Mardi Gras har lämnat varvet i Åbo för sin provtur.
-
Grundstötning. Under helgen har undersökningar gjorts av botten i farleden där Amorella grundstötte i förra veckan. Resultatet blev ett fynd som kan förklara olyckan.
-
Bogsering. Amorella bogserades under torsdagen till Turku Repair Yard i Nådendal för reparationer efter grundstötningen i åländska skärgården.
-
På remiss. Dubbelregistering skulle kunna öka antalet fartyg under finsk flagg.
-
Förberedelser pågår. Bärgningsbolaget Alfons Håkans förbereder Amorella för lossdragning och bogsering till Långnäs.
-
Kölsträckning. Den första sektionen till färjan MyStar har lyfts på plats i byggdockan.
-
Haveri. Tallinks ropaxfärja Sailor som trafikerar mellan Paldiski och Kapellskär har drabbats av maskinproblem. Baltic Queen går in som vikarie.
-
Forskning. Mer gods kan flyttas över från väg och järnväg till sjöfart. Men sjöfartens låga känslighet för kostnadsförändringar är ett stort hinder. Det visar en ny analys från VTI.
-
Bärgning förbereds. Amorella står fortfarande kvar på grund i Ålands skärgård och för närvarande utvärderas möjligheterna att bogsera fartyget till varv. Gabriella har nu gått in som ersättare.