Nybygge. Tarbit Shipping har tagit leverans av det första av två produkt- och kemikalietankfartyg från Kina.
Arkiv
-
-
Oljeutsläpp. En överbunkring i Göteborgs södra skärgård i onsdags i förra veckan har orsakat ett oljeutsläpp som fortsätter att skapa problem i skärgården. Nu har Kustbevakningen skalat upp saneringsinsatsen.
-
Företagsköp. Marinföretaget Öckeröborgen utökar sin varvsverksamhet genom att förvärva samtliga aktier i Swede Ship Marine.
-
FSRU. Finland och Estland planerar att hyra in en flytande LNG-terminal för att eliminera beroendet av rysk naturgas.
-
Ruttbyte. Stena Line har beslutat att byta linje för sina båda långa E-flexerfärjor som kommer att levereras under 2022. Istället för att trafikera mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils ska de trafikera Karlskrona och Gdynia.
-
Fartygsfest. Färjor, tankfartyg, arbetsbåtar och forskningsfartyg. Under förra året levererades över 20 nybyggda fartyg med koppling till svensk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i den 128-sidiga bilagan Ships of the Year 2021.
-
Sjöfartsevent. Donsötanks nybygge Prospero kommer att ligga vid Donsö och visas upp för besökarna under Donsö Shipping Meet i sommar.
-
Ny design. Den svensk-finska isbrytaredesignen presenteras av Aker Arctic och nu börjar underlaget vara klart för att begära in offerter från varven.
-
Inställd linje. Tallink Grupp beslutade under måndagen att chartra ut rederiets fartyg Isabelle som boende för ukrainska flyktingar i Estland. Därmed kommer rederiet inte att återstarta linjen mellan Stockholm och Riga i år.
-
Kölsträckning. Under fredagen genomfördes en kölsträckning av Finnlines första hybridropax, Finnsirius, för trafiken mellan Nådendal, Långnäs på Åland och Kapellskär.
-
Beställning. Erik Thun har lagt en beställning på en ny dual fuel-tanker i Vingaserien. Fartyget blir det tionde i serien och vid leverans 2024 går fartyget in i Gothia Tanker Alliance-nätverket.
-
Expert. Stena RoRo bistår som bland annat marknadsexpert och mäklare i en amerikansk fartygsaffär för att modernisera MARAD:s Ready Reserve Force.
-
Ukrainakrisen. Den 6 april skulle Tallink ha återstartat trafiken mellan Stockholm och Riga. Men kriget i Ukraina i kombination med de höga bränslepriserna gör nu att rederiet väljer att flytta fram trafikstarten.
-
Förordningsändring. Obligatoriska id-kontroller införs för samtliga passagerare vid resa med passagerarfartyg.
-
Militäruppdrag. Tankern Stena Polaris chartras ut till amerikanska Military Sealift Command.
-
Rekord. Märkbar ökning för bland annat containrar och färjegods i Umeå hamn.
-
Företagsköp. Svecon stärker sin position på ostkusten genom förvärv av speditions- och skeppsklareringsföretag.
-
Ukrainakrisen. Under torsdagen gick Svenska Hamnarbetarförbundet ut med ett varsel om blockad av ryskt gods och ryska fartyg i svenska hamnar.
-
Mässa. Under torsdagen arrangerades årets upplaga av Chalmers studentkårs karriärmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg.
-
Utbildning. Under den Internationella kvinnodagen lanserar IMO sitt nya utbildningsprogram för kvinnor inom sjöfarten, Maritime SheEO Leadership Accelerator Program 2022.
-
Rysk olja. Neste ersätter största delen av sin råoljeimport från Ryssland med andra kvaliteter av råolja.
-
Sanktioner. Kriget i Ukraina har inte ännu påverkat den svenska sjöfarten i någon dramatisk omfattning, men det kan inte uteslutas att ytterligare sanktioner mot Ryssland kommer att ändra på detta
-
Jungfrutur. Under måndagen döptes Viking Lines nya kryssningsfärja Viking Glory i Åbo. Under tisdagen inleddes fartygets jungfrutur.
-
Uppvisning. Under lördagen anlände Global Mercy till Rotterdam, det av Stena RoRo specialbyggda sjukhusfartyget för välgörenhetsorganisationen Mercy Ships. Nu har allmänheten chansen att se fartyget, både fysiskt och digitalt.
-
Ropax. Det första av två nybyggen för australiska TT-Line Company har påbörjats vid varvet RMC i Raumo.