Försenad start. Envik fortsätter med cementtrafiken för Finncement tills Nordanvik har reparerats efter maskinhaveri.
Arkiv
-
-
Dubbeldäckare till havs. "Extra attraktiv lösning för kunder som måste kombinera och skicka varor från många olika leverantörer."
-
Förändringens vindar. Huvudkontoret stärks och nya chefer tar plats på industrisidan.
-
Lathund för ballast. GL släpper lathund för regelefterlevnad samtidigt som tredje generationen reningssystem för ballastvatten lanseras.
-
Snart igång. I nästa vecka väntas LNG-bunkringen av Viking Grace i Stockholms hamn att kunna inledas i full skala.
-
Ny feederlinje. Finland och Sverige får ytterligare feeder-kontakt med storhamnarna på kontinenten och i öster.
-
Mer roro. A-klass får åka roro-fartyg mellan Finland och kontinenten. 250 trailrar mindre per vecka på vägen.
-
Hyrs ut. Mimer sätts i trafik på ny linje från norra Finland till Sverige och Tyskland.
-
Beslut i kammarrätten. Efter en segdragen upphandlingsprocess har finska Kewatec nu börjat bygga den första lotsbåten av tre åt Sjöfartsverket.
-
Kort gästspel. Det ena av världens två största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas, kryssar i Europa i början av hösten 2014.
-
Start i april. Ny feeder-linje ska anlöpa Frihamnen varje vecka och ansluta till rederiets huvudrutter till och från Hamburg.
-
Soley-2 är nummer ett. Donsötank har tagit emot det första av sina två nytillskott. Befälhavare Patrik Petersen fick äran att ta emot fartyget i Rotterdam.
-
"Kan försämra konkurrensen. " Anser att ett utvidgat sjöfartsstöd där "vissa företag gynnas" kan leda till snedvridande effekter på marknaden.
-
Rekorddyra reparationer. Maersk Line har en teori om vem som orsakat felet men vill undersöka fartyget ytterligare innan man uttalar sig officiellt.
-
Dansk-svenska byten. Från och med nu återfinns Svitzers bägge Eco-bogserbåtar i den svenska verksamheten i Göteborgsområdet.
-
Oväntad slutats. Dagens utsläpp från sjöfarten reflekterar solen så mycket att dess nettoeffekt blir en minskad växthusgaseffekt.
-
Dämpat i hamnarna. Kris i Europa och USA påverkar aktiviteten i de svnska hamnarna, men det var inte alla godsslag som minskade.
-
Busan nästa. Linjerederiet lägger till ny hamn på Europa-Asien-slinga för kortare ledtider.
-
2012 bra för klubben. Anrika The Swedish Club, tidigare Sveriges Ångfartygs Assurans Förening, satsar i Norge.
-
"Tillgång för föreningen. " Med sin starka förankring i den affärsmässiga verksamheten väntas Sjöfartsforums nya ordförande Claes Berglund bli en stor tillgång.
-
Två saknas fortfarande. Knapphändiga uppgifter om allvarlig sjöolycka utanför Shandongprovinsen i Kina.
-
Konkreta resultat. Många kom på dagens slutseminarium där man bland annat diskuterade metanolprojektet Spireth.
-
Tolv ansökningar till EU. Positiva tongångar för den svenska sjöfartsnäringen vid torsdagens regeringssammanträde.
-
Nytt initiativ. Riksdagsledamöter vill öka både intresset och kunskapen hos politikerna och hoppas på fler nätverksmedlemmar efterhand.
-
"Oroväckande. " Står nu för nästan hälften av all världsomspännande sjöfartsrelaterad brottslighet.