Fotograf: The Swedish Club

Kategori: Utbildning | Fartygsutrustning | Juridik

The Swedish Club varnar för STCW-tolkning

Förhoppningarna var stora när IMO beslöt att de mänskliga resurserna skulle få hög prioritet i den reviderade utbildningskonventionen för sjöfolk, STCW. Nu varnar Swedish Club Academy för att konventionen kan komma att missa att möta några av dagens viktigaste utbildningsbehov.

Orsaken är att flera flaggstater har valt att definiera ”resource management” som utbildning och träning fokuserad på tekniska kunskaper och färdigheter. Enligt Swedish Club Academy sker detta redan och att införa mer av samma kommer inte att leda till någon skillnad, utan det är attityder man borde rikta in sig på.

– Det är bara att se på de stora olyckorna, när attityderna är dåliga, negativa eller farliga så inträffar olyckor oavsett vilken teknisk kunskap och färdighet som finns tillgänglig, säger Martin Hernqvist, vd för The Swedish Club Academy.

Enligt The Swedish Club Academy måste ”resource management” fokusera på mänskliga faktorer som relationer, lagarbete, kommunikation, kulturella skillnader och på att skapa en vilja att använda det som man lärt sig.

– Attityd är den tredje kritiska komponenten i kompetens, tillsammans med kunskap och färdighet, säger Martin Hernqvist.

The Swedish Club Academy har i många år jobbat med dessa frågor och producerat en guide för att assistera flaggstater och utbildningsanordnare för hur den reviderade STCW-konventionen skall tolkas. Denna skall ha fått ett gott mottagande av många, men inte av alla.

– Vi har sett bristande intresse, förståelse och i en del fall till och med korruption, säger Martin Hernqvist.

Han är kritisk mot att pengatjänande för vissa parter överskuggar intresset för säkerheten.

– Beslutsfattare borde lyssna ordentligt på de som faktiskt betalar för konsekvenserna av en olycka. Ingen annan har större eller ett mer genuint intresse av säkerheten, säger Martin Hernqvist. 

Kommentarer

  • Anonymous

    För den som vill tjäna pengar på kurser inför STCW Manila finns det goda möjligheter. Som vanlig sjöman så blir man bara förbannad på att man skall behöva betala och gå samma kurser igen som man gjorde för att par år sedan bara för att de inte är godkända inte förbättrar det säkerheten till sjöss. Tråkigt nog så är det ingen som har koll på läget inte ens Transport styrelsen man får olika svar när man frågar dom om Manila konvertering. verkar inte finnas någon vilja att ta tag i dessa frågetecken kommer bli kaos när 2016 löper ut om inget händer snart.

    • Anonymous

      Att Transportstyrelsen skulle ha kunskap? Haha. Det hade inte ens Hafsverket på sin tid. Nu har man ännu mer fjärmat sig från sjöfarten.

  • ML

    Jag tycker att det finns väldigt tydlig info på TS hemsida om Manilla…vad är det som är så svårt?

    • Anonym

      Har du ansökt om Manila cert ännu ? eller Konvertering skulle inte tro det ? De vet inte själva vilka kurser som är godkända eller inte

      • Förnamn och efternamn…

        Jag tillhör inte den generation som har gått på att bara för att det står på resp hemsida eller står att finna på nätet att det är med sanningen överenstämmande !

  • Magnus

    Jag förstår verkligen inte hur denna Stcw konvention ska kunna gälla hela världen, speciellt när den kommer från Manilla där knappast merparten av manskapet knappt kan kalla sig för Matroser, DET tycker jag är märkligt!

    • Kenny Reinhold

      Magnus, enda kopplingen konventionen har med Manila är att det var där konventionen antogs/beslutades, under ett stormöte som Filippinerna var värdar åt IMO… Ordförande i STCW-arbetsgruppen kommer från Filippinerna…

      • Magnus

        Jaha, så reglerna gäller inte för Filipinskt sjöfolk då? Haha

  • Anonymous

    För att erhålla Manilla cert måste man ha ECDIS kurs.
    Enligt transportstyrelsemn ”Problemet är att om du ska förnya din behörighet för att erhålla en ”Manilla” behörighet måste ha gått en generisk ECDIS utbildning enligt modell kurs 1.27 som omfattat 40 timmar. Det är mycket märkligt att antal timmar är viktigare än kursinnehållet, om man ha en ECDIS kurs på 24 timmar gäller inte detta.
    Konstig värld man kan undra??????? vad som händer I det tysta……

  • Anonymous

    Ändringar som man undra över, det känns som om något är fel då man ändra hela tiden bara för att det skall ändras, med nya referenser som skall passa in i en annan verklighet.

    Transportstyrelsens föreskrift (TSFS 2009:3) om läkarintyg för sjöfolk upphörde att gälla den 1 januari 2012. Då trädde dess efterträdare, TSFS 2011:117, i kraft där Manilaändringarna är implementerade, se Ikraftträdande – och övergångsbestämmelserna i TSFS 2011:117.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.