Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Haveri

Ask ersätter Jutlandica

Med anledning av att Stena Jutlandica är tagen ur trafik för reparation åtminstone till och med början av augusti tidigarelägger Stena Line flytten av Ask till linjen Göteborg-Frederikshavn.

I helgen kolliderade Stena Jutlandica med Terntanks produkttanker Ternvind utanför Vinga. I samband med kollisionen skadades Stena Jutlandica så pass allvarligt att hon nu tagits upp i torrdocka i Odense, Danmark.

Eftersom Stena Jutlandica kommer vara borta i vart fall till och med andra augusti ersätter Stena Line Jutlandica med Ask. Ask kommer inledningsvis att gå med en avgång om dagen från respektive hamn. Premiärturen planeras till klockan 21.00, lördagen den 25 juli, från Frederikshavn.

– Med Ask på plats kan vi flytta ännu mer frakt från Stena Danica så att hon kan gå med fler passagerare och bilar. Att snabbt kunna flytta Ask hit är en av fördelarna med Stena Lines stora och flexibla linjenät och fartygsflotta, säger Niclas Mårtensson, vice vd på Stena Line.

Ask trafikerar idag Stena Lines linje mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland. Fartyget är sedan tidigare utsett att ersätta Stena Scanrail på linjen Göteborg-Frederikshavn under hösten. M/S Ask seglar nu under dansk flagg men kommer senare att gå under namnet Stena Gothica och under svensk flagg.

Ask kommer inledningsvis att använda Stena Jutlandicas läge vid Masthuggskajen i Göteborg och läge 4 i Frederikshavn.

Kommentarer

  • Kenneth Adamsson

    Som sagt Stena ska vara nöjda att de har en så flexibel fartygsflotta. Ask kommer att bli bra även om hon är betydligt mindre än Stena Jutlandica.

  • LA

    Som resenär kan jag tycka att Sten mer och mer börjar bli ett renodlat godsföretag. När man nu sätter in lastbilsfärja som ersättare så innebär det ju att turtätheten på linjen för vanliga passagerare reduceras kraftigt. Det är bara Danica som tar bussar, personbilar, mc, husbikar och gångtrafikanter. Man tycker ju att man kunde åtminstone dammat av katamaranen som legat och rostat ett par år för att hålla uppe turtätheten. Själv skulle jag åkt med Jutlandica i Söndags från fredrikshavn hem men fick ett SMS att jag skulle ringa för att boka om. Naturligtvis kom jag aldrig fram så istället för att chansa körde jag broarna hem. Tycker det är mycket underligt att Stena har så usel beredskap vid oförutsedda olyckor och haverier. Kanske ett tecken på att man snart är ute ur färjetrafiken och bara kör gods. Man har ju inte precis gjort båtresandet mer attraktivt de senare åren.

    • Ensam sjöman

      Men det finns inga fungerande maskiner i Carisma. Det skulle ta minst en månad att få henne i operativt skick. Då är Jutlandica förhoppningsvis redan tillbaka i drift.

    • Anonymous

      Vem betalar för att ha reserv kapacitet som bara behövs 2 månader per är??

      Vad gäller Carisma så var tydligen uppstart tiden flera veckor.

  • Torben Hansen

    I skulle også have været fleksible, da Grenå-Varberg færgen var indstillet! Der manglede en færge i lang tid!

  • Anonymous

    Mycket dialog om Carisma/ det är ingen ekonomi att köra en färja som är så otroligt dyr i drift. Skrota och köp nya tonnage istället.

  • olle davidsson

    Gamla Ask en katastrof.

Artikeln är stängd för fler kommentarer