Kryssning. Under tisdagen startade kryssningssäsongen i Stockholm genom ett anlöp av AIDAmar från tyska rederiet Aida Cruises. I år ökar både antalet anlöp och antalet passagerare i huvudstaden.
Arkiv
-
-
Samverkan. Sjöfartsverket och Stockholms etablerar en gemensam sjötrafikcentral i Stockholm. Samarbetet ska stärka effektiviteten och säkerheten för fartygstrafiken från Oxelösund i söder och upp längs hela norra kusten.
-
Nordisk samverkan. Efter pandemin och Rysslands krigföring har Sverige och Finland har närmat sig varandra på många områden. Nu vill Stockholms Hamnar lyfta sjöfartens betydelse för att knyta starkare band mellan länderna och skapa ökad tillväxt i Östersjöregionen.
-
Landström. Sveriges första landströmsanslutning för kryssningsfartyg blev under tisdagen officiellt invigd i Stockholm. Det i samband med ett anlöp av nybyggda fartyget Mein Schiff 7.
-
Landström. Sveriges första landströmsanläggning för kryssningsfartyg har nu testats i Stockholm. Nu räknar Stockholms hamnar med att över 35 kryssningsfartyg kommer att ansluta fram till oktober i år.
-
Bunkring. Efter att ha bunkrat Viking Lines LNG-drivna fartyg i Stockholm sedan våren 2013 flyttas nu bunkerfartyget Seagas till Åbo efter att Stockholms hamnar sagt upp avtalet med Gasum. Rysk LNG är en av förklaringarna.
-
Resande. Förra året passerade färre fartyg genom Stockholms Hamnars hamnar men däremot ökade beläggningen av passagerare ombord.
-
Kryssning. Ett rekordstort antal kryssningsanlöp väntas till Visby, Stockholm, Göteborg och Köpenhamn under årets vintersäsong.
-
Försvar. Att en av Sveriges viktigaste hamnar slås ut och inte kan användas till att ta emot nödvändiga förnödenheter var ett scenario som övades på Safe Cyber.
-
Ny teknik. Sveriges första system för automooring där fartygen sugs fast med vakuum. Det är vad Stockholms Hamnar investerat i för att hantera Finnlines nybyggen i Kapellskär. Resultatet är både minskade utsläpp och en säkrare arbetsmiljö.
-
Passagerartrafik. Det blir Värtaterminalen som blir hamnen i Stockholm när Gotlandsbolaget inleder trafik med Birka Stockholm våren 2024.
-
Forskning. I ett nytt forskningsprojekt ska säkerhetsaspekterna gällande autonom sjötrafik undersökas. Stockholms Hamnar med samarbetspartner har beviljats medel ur Trafikverkets forsknings- och innovationsportfölj inom sjöfart.
-
Statistik. Godsvolymerna i Stockholm Norvik Hamn bara fortsätter att öka, det samtidigt som hela Stockholms Hamnar blickar tillbaka på ett år med både ökade passagerarantal och höga godsvolymer – trots vikande konjunktur.
-
Hållbarhet. Regeringen ger Stockholms Hamnar grönt ljus för att tillsammans med åtta andra Östersjöhamnar söka EU-finansiering till förstudier om landel.
-
Väljer sjötransport. De närmaste dagarna tar Stockholms Hamnar emot flera stora projektlaster som alla har Stockholmsregionen som slutdestination.
-
Upphandling. Stockholms Hamnar satsar på vätgas och startar en upphandling av tankstation till Stockholm Norvik Hamn.
-
Landström. Under tisdagen invigde Destination Gotland och Stockholms Hamnar en ny elanslutning för att minska utsläpp till både luft och ljud från Gotlandsfärjorna.
-
Bygger ut. Även om årets kryssningssäsong är starkt påverkad av pandemin satsar Stockholms Hamnar på framtiden genom att planera för en ny kryssningskaj i Frihamnen.