Resande. Förra året passerade färre fartyg genom Stockholms Hamnars hamnar men däremot ökade beläggningen av passagerare ombord.
Arkiv
-
-
Kryssning. Ett rekordstort antal kryssningsanlöp väntas till Visby, Stockholm, Göteborg och Köpenhamn under årets vintersäsong.
-
Försvar. Att en av Sveriges viktigaste hamnar slås ut och inte kan användas till att ta emot nödvändiga förnödenheter var ett scenario som övades på Safe Cyber.
-
Ny teknik. Sveriges första system för automooring där fartygen sugs fast med vakuum. Det är vad Stockholms Hamnar investerat i för att hantera Finnlines nybyggen i Kapellskär. Resultatet är både minskade utsläpp och en säkrare arbetsmiljö.
-
Passagerartrafik. Det blir Värtaterminalen som blir hamnen i Stockholm när Gotlandsbolaget inleder trafik med Birka Stockholm våren 2024.
-
Forskning. I ett nytt forskningsprojekt ska säkerhetsaspekterna gällande autonom sjötrafik undersökas. Stockholms Hamnar med samarbetspartner har beviljats medel ur Trafikverkets forsknings- och innovationsportfölj inom sjöfart.
-
Statistik. Godsvolymerna i Stockholm Norvik Hamn bara fortsätter att öka, det samtidigt som hela Stockholms Hamnar blickar tillbaka på ett år med både ökade passagerarantal och höga godsvolymer – trots vikande konjunktur.
-
Hållbarhet. Regeringen ger Stockholms Hamnar grönt ljus för att tillsammans med åtta andra Östersjöhamnar söka EU-finansiering till förstudier om landel.
-
Väljer sjötransport. De närmaste dagarna tar Stockholms Hamnar emot flera stora projektlaster som alla har Stockholmsregionen som slutdestination.
-
Upphandling. Stockholms Hamnar satsar på vätgas och startar en upphandling av tankstation till Stockholm Norvik Hamn.
-
Landström. Under tisdagen invigde Destination Gotland och Stockholms Hamnar en ny elanslutning för att minska utsläpp till både luft och ljud från Gotlandsfärjorna.
-
Bygger ut. Även om årets kryssningssäsong är starkt påverkad av pandemin satsar Stockholms Hamnar på framtiden genom att planera för en ny kryssningskaj i Frihamnen.