Försäljning. Stena Rederi A/S har avslutat en försäljning av ropaxfartyget Urd till Sea Lines. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande.
Arkiv
-
-
Trafikstörningar. Kraftiga vindar i Västsverige har lett till inställda avgångar och svårigheter med förtöjningar i Göteborgs hamn.
-
Uppdrag. Stena Lines vd Niclas Mårtensson har blivit utsedd till ny ordförande för Supply Chain & Transport Industry Community vid World Economic Forum.
-
Trafikstart. Stena Line öppnade under torsdagen sin nya linje för frakttrafik mellan Dublin och Liverpool (Birkenhead). Efter ett rekordår på Irländska sjön 2023 förväntas den nya rutten ytterligare öka företagets fraktvolymer.
-
Nytt jobb. Stena Lines nya pr- och kommunikationschef Maria Hellbjörn vill bidra till ett nytt sätt att se på resande.
-
Ombord. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Stena Vinga. Kattegatt, Östersjön och ett par månader på Irländska sjön. En sväng till Medelhavet och sedan tillbaka till Kattegatt. Stena Vinga och hennes besättning täcker upp där det behövs.
-
Viktig. Stena Vingas flexibilitet har stor betydelse för hela Stena Line, enligt linjechef Christina Bromander.
-
Milstolpe. Nyligen inleddes stålarbetena på Stena Lines nya metanoldrivna hybridfartyg i klassen NewMax. Fartygen kommer att sättas i trafik på Irländska sjön mellan Belfast och Heysham år 2025.
-
Avtal. Stena Line har ingått ännu ett avtal med hamnoperatören Peel Ports Group om trafik till en av bolagets hamnar under de nästkommande 77 åren, fram till år 2100. Det är det andra avtalet med samma längd som rederiet tecknat med Peel Ports i år.
-
Ny linje. I mitten av februari 2024 planerar Stena Line att öppna en ny fraktlinje mellan Dublin och Birkenhead utanför Liverpool. Det meddelade bolaget under fredagen.
-
Fartygsaffär. Stena RoRo har köpt rorofartyget Frijsenborg för Stena Lines trafik på Irländska sjön. Fartyget har döpts om till Stena Forwarder.
-
Nedläggning. Stena Line har beslutat att dra in sin färjelinje mellan Nynäshamn och Hangö i Finland. Det meddelade rederiet under fredagen. Huvudorsaken är bristande efterfrågan från bolagets fraktkunder.
-
Tågfärjor. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Tyskland är enligt infrastrukturministern viktiga ur ett bredskapsperspektiv och som redundans vid störningar på Öresundsförbindelsen. Därför har regeringen nu gett Trafikverket i uppdrag att föreslå åtgärder för att säkra trafiken.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder på sommarläsning från våra senaste tidningar. Idag: Alexandra Millqvist är fartygselektriker på Stena Danica och fixar allt ifrån hissar till krånglande kylbilar.
-
Konverteringar. Stena Line har tecknat ett avtal med Wärtsilä om att konvertera några av rederiets fartyg så att de kan drivas med metanol som bränsle.
-
Färjetrafik. Det skulle ha blivit en sommar mellan Göteborg och Fredrikshamn för Stena Lines stående vikarie Stena Vinga. Nu har fartyget istället fått ett charteruppdrag i Gibraltarsundet.
-
Hamnflytt. Under fredagen signerade Stena Line och Göteborgs Hamn det definitiva avtalet för flytten av rederiets Danmarks- och Tysklandstrafik till en helt ny terminal i Arendal på Hisingen som ska vara i drift 2028. Samtidigt blir rederiets huvudkontor kvar i centrala Göteborg.
-
Nybygge. Stena Line investerar i två helt nya hybridfartyg som är specialdesignade för att segla på metanol. Bygget av fartygen som kallas NewMax kommer att påbörjas inom kort och ska tas i trafik i Irländska sjön 2025 på sträckan Belfast-Heysham.
-
Hamnaffär. Stena Line fortsätter sin expansion i Östersjön. Rederiet köper nu färjeterminalen i Ventspils, Lettland.
-
Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.
-
Charter. Stena Vinga har länge varit Stena Lines vikarierande färja på en rad linjer. Nu i april har fartyget fått ett uppdrag utanför rederiets linjenät för Bornholmslinjen mellan Rönne och danska Køge.
-
Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.
-
Olycka. Under onsdagen havererade akterrampen på Stena Jutlandica i samband med avgången från Göteborg till Frederikshavn. Inga personer skadades.
-
Metanolbunkring. Under måndagen bunkrades för första gången metanol från fartyg till fartyg i Göteborgs hamn. Det var metanoldrivna Stena Germanica som bunkrades från ett fartyg från E&S Tankers istället för från tankbil som man gjort tidigare.
-
Fartygsdop. Under onsdagen döpte Stena Line sitt andra nybygge för trafiken från Karlskrona till Gdynia i Polen – Stena Ebba.