– Att lägga fram den här typen av beslut är det tråkigaste som finns men det är ett måste. Det handlar om att framtidssäkra bolaget. Vi måste reducera vår kostnadsbas, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson till Sjöfartstidningen.
Inflationen och införandet av ETS (EU:s system för utsläppsrätter) har gjort att både passagerarvolymer och fraktvolymer har minskat. Dessutom har rederiet högre lönekostnader nu än tidigare, enligt Niclas Mårtensson, eftersom löneökningarna har varit stora de senaste åren.
Förädla och förbättra
– Det primära för vår del nu är att förbereda och anpassa oss för att kunna göra nödvändiga investeringar i den gröna agendan, som kommer att drabba sjöfarten väldigt hårt men som är ett måste. Samtidigt behöver vi göra investeringar i den digitala resan. Det som händer runt omkring oss måste hända på Stena Line också. Vi förbereder oss för att stärka bolaget framåt. Det här är inte någon krisgrej utan ett nödvändigt steg i att förädla och förbättra Stena Line, säger han.
Är måndagens varsel ett första steg av flera?
– Det vet vi inte nu. Det beror också på hur marknaden agerar. Går det enligt plan så ska det här förhoppningsvis räcka. Men blir det en sämre marknad framåt och vi tappar intäkter så är det klart att vi måste fortsätta se över vår kostnadsbas. Inget är hugget i sten utan det beror på vad som händer i omvärlden.
Vilka tjänster berörs av varslet som lagts?
– Vi har fokuserat på att reducera antal anställda iland, inom support och administrativa tjänster. Vi har inte reducerat några anställda ombord i något av våra länder.
Eftersom bolaget har sitt huvudkontor i Göteborg finns många berörda tjänster här. Nu pågår en dialog med fackliga organisationer.
– Av de 80 fastanställda som vi har gått ut med nu så är ungefär 50 i Göteborg. Resterande är spridda i de länder i Europa där vi opererar. Majoriteten av konsulterna är också baserade i Göteborg.
Hur ser du på framtiden för Stena Line?
– Vi tror jättemycket på framtiden. Det är den vi anpassar oss till nu. Vi har goda förhoppningar om att folk kommer börja resa mer och att vi kommer att få ser mer gods på köl igen. Det är därför vi pratar i termer av att framtidssäkra bolaget. Vi tror stenhårt på framtiden, säger Niclas Mårtensson.