Kölsträckningen av det första av de två NewMax hybridfartygen är en milstolpe i Stena Lines investeringsprogram för flottan, skriver bolaget i ett pressmeddelande. I fredags hölls en ceremoni på varvet China Merchants Jinling Shipyard i Weihai, Kina, där också fartygets namn offentliggjordes.

Stena Futura och systerfartyget kommer att kunna drivas på metanol och får därmed enligt bolaget en nyckelroll på rederiets resa mot hållbara bränslen. Under designarbetet har man även prioriterat att bygga in teknologi för både framdrift med batterier och landström där det är möjligt.
Stena RoRo har ansvaret för kontraktet och konstruktionen av NewMax-fartygen.
Nummer två kölsträcks i höst
– Vi är måna om att ta ansvar och vara en del av lösningen på klimatförändringarna. Att investera i nya fartyg, förberedda för att drivas med alternativa bränslen och elektricitet, är en viktig del av vår strategi för att gå mot nya hållbara bränslen och sätta nya branschstandarder, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i pressmeddelandet.
Kölsträckningen av det andra av de två NewMax-fartygen är planerad till i höst och namnet på det fartyget har ännu inte avslöjats. Hybridfartygen ska sättas i trafik på Irländska sjön under 2025.
Kapacitetsökning på linjen
De nya fartygen får kapacitet för 2.800 lastmeter, vilket är en ökning med 80 procent jämfört med nuvarande kapacitet.
Fartygen ska bli 147 meter långa och skräddarsydda för den trånga hamnen i Heysham. De får tre bogpropellrar för en förbättrad manövrerbarhet.