Avgifter. Sjöfartsverket går mot ett underskott på nära 500 miljoner kronor för 2024. Den 1 januari 2025 görs höjningar av farledsavgiften och lotsavgiften, men redan nu flaggar generaldirektör Erik Eklund för ytterligare höjningar redan till sommaren.
Arkiv
-
-
Isbrytare. Första steget av Sjöfartsverkets isbrytarupphandling är avklarat. De varv som kvalificerat sig för nästa steg har fått besked.
-
Myndigheter. Lotsning stod högt på agendan när Sjöfartsverket höll sin årliga sjöfartsdag i Göteborg. Verkets generaldirektör sa att servicegraden kan behöva sänkas för att klara ekonomin.
-
Beredskap. Projektet SjöHöjd benar ut hur dagens sjötrafiktjänster kan fungera vid höjd beredskap. Lucas Palm från Sjöfartsverket är projektledare.
-
Debatt. I en debattartikel undrar Lotsförbundet om sjöfarten får ”bang for the buck” sedan administrationen synes ökat och lotsar med lägre klassning anställts. Problemet är större än så, replikerar Sjöfartsverket.
-
Debattartikel. Sjöfartsverket står vid ett vägskäl mellan att prioritera byråkrati eller låta den operativa delen få de resurser den så desperat behöver. Det skriver Lotsförbundets ordförande Patrik Wikand i en debattartikel. Sjöfartsverket svarar direkt.
-
Lotsbåt. Sjöfartsverket har idag tisdag tecknat kontrakt för att bygga en ny elektrifierad lotsbåt med bärplansteknik. Enligt Sjöfartsverket blir det en världsunik lotsbåt med en maxfart 31 knop och noll utsläpp.
-
Nybygge. Sjöfartsverket har lagt en beställning på en ny eldriven transportbåt för lotsar i Stockholms skärgård. Den nya båten kommer att byggas av Vaxholm Komposit på Rindö.
-
Intervju. Sjöfartstidningen möter Sjöfartsverkets nye generaldirektör Erik Eklund efter någon månad på nya jobbet.
-
Avgiftshöjning. Inför nästa år föreslår Sjöfartsverket höjda lots- och farledsavgifter. Nu kräver branschföreningen Svensk Sjöfart att verket tänker om och drar tillbaka förslagen.
-
Reportage: Sjöfartsverkets ledning uppmanar personalen på isbrytarna att ha tålamod med den utdragna avtalsprocessen.
-
Myndigheter. Organisationen IALA ändrar status från ickestatlig till mellanstatlig vilket ger ökad tyngd och större möjlighet att påverka sjöfarten internationellt.
-
Muddring. Nu har muddringsprojektet Malmporten i Luleå startat, det största muddringsprojektet i Sverige i modern tid. Delar av arbetet görs med världens största mudderverk.
-
Isbrytning. Transportköparna vill se ett helhetsgrepp på isbrytarflottan. ”Det är otroligt viktigt att isbrytningen fungerar, det ska inte behöva vara en issue för svensk industri”, säger Elin Swedlund på Skogsindustrierna.
-
Isbrytning. Nyheten att Sjöfartsverket nu upphandlar enbart en ny isbrytare visar att staten måste ta ett helhetsgrepp kring isbrytarfrågan, och titta på alla möjliga alternativ för att säkerställa en fungerande isbrytning, säger Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson.
-
Isbrytning. Nu gör Sjöfartsverket en ny upphandling av isbrytare. Denna gång handlar det om att bygga endast ett fartyg – inte två. Orsaken är pengar och att myndigheten gjort en ny analys.
-
Isbrytning. Under måndagen tog Sjöfartsverket över driften av de sex statliga isbrytarna från Viking Supply Ships. Det uppmärksammades genom att representanter från Sjöfartsverkets ledning besökte fartygen.
-
Almedalen 2024. Under tisdagen startade sjöfartsseminarierna under Almedalsveckan på den Maritima Mötesplatsen, bland annat genom ett av de första officiella framträdandena av Sjöfartsverkets nya generaldirektör, Erik Eklund.
-
Muddring. Under torsdagen signerar Sjöfartsverket och Luleå Hamn ett kontrakt värt över en halv miljard kronor med den första entreprenören som ska utföra förberedande muddringsarbeten i projekt Malmporten.
-
Lotsuppsägningar. På två år har 15 lotsar valt att säga upp sig från Sjöfartsverket, bara i år är siffran åtta. Det är en helt ny utveckling som inte Sjöfartsverket sett tidigare.
-
Navigation. Sjöfartsverkets UFS-redaktion i Norrköping ser till att sjökorten stämmer och att ändringar görs tydliga och når ut.
-
Isbrytning. Den gångna issäsongen, som trots allt klassas som normal, har inneburit hårt arbete för isbrytarna som rört sig över nästan hela Bottenviken.
-
Ny modell. Sjöfartsverket utökar sin fartygsflotta med nya lotsbåtar av lättviktsmodell. Två enheter kan enligt myndigheten tas i drift till årsskiftet.
-
Isbrytarnamn. Nu står det klart vad Sjöfartsverkets nyinköpta isbrytare ska heta, landets sjätte statsisbrytare. Namnet blir – Idun.
-
Ny kollega. Efter noggranna provturer i Bottenviken har Sjöfartsverket beslutat att köpa Polar Circle, en begagnad isbrytare som ska förstärka flottan.