Kategori: Myndigheter

Sjöfartsverket vill höja lotsavgifterna ytterligare

Sjöfartsverket föreslår en ytterligare höjning av lotsavgifterna med 10 procent från 1 juli. Anledningen är myndighetens tuffa ekonomiska läge.

Under flera år har Sjöfartsverket höjt farledsavgifter och lotsavgifter. Den senaste höjningen skedde så sent som 1 januari i år. Nu meddelar myndigheten att man avser att höja lotsavgifterna med 10 procent från 1 juli.

Generaldirektören Erik Eklund motiverar den nya höjningen med att myndigheten befinner sig i ett ansträngt ekonomiskt läge.

”Under flera år har Sjöfartsverket strävat efter att nå full kostnadstäckning för vår lotsningstjänst. Kostnaderna är i hög grad fasta samtidigt som antalet anlöp blivit färre de senaste åren. Detta i kombination med Sjöfartsverkets mycket tuffa ekonomiska läge med stora underskott gör situationen ohållbar. Därför går jag nu fram med ett förslag om att höja lotsavgifterna med tio procent från 1 juli 2025”, skriver Erik Eklund i den remiss som nyligen skickats ut.

Slår hårdare mot sjöfart på Vänern och Mälaren

Höjningen av avgifterna kommer att slå olika beroende på verksamhet och lotsled. Enligt Sjöfartsverket kommer rederier med trafik på Vänern och Mälaren beröras relativt sett mer då lotsningarna är långa, medan rederier på andra håll med korta lotsleder och större fartyg berörs relativt sett mindre.

Lotsningsverksamhetens intäkter påverkas av antalet lotsbeställningar vilka har fluktuerat och minskat under de senaste åren, från cirka 33 500 beställningar 2019 till cirka 31 000 beställningar 2024. 

En höjning av lotsavgifterna för lotspliktiga fartyg med tio procent från den 1 juli 2025 beräknas enligt Sjöfartsverket ge en intäktsökning om cirka 36 miljoner för andra delen av 2025. De paragrafer som berörs är 14 § (beställningsavgift), 15 § (startavgift), 17 § (lotsningsavgift), 18 § (särskild avgift för om två eller fler lotsar ska biträda vid lotsning) samt 36 § (avgiftsreduktion vid försening).

Den senaste avgiftsjusteringen trädde i kraft den 1 januari 2025. Sjöfartsverket skriver i remissen att myndigheten brukar förhålla prisjusteringar till helårsskiften, men på grund av Sjöfartsverkets ekonomiska situation behöver underskottet i lotsningsverksamheten återtas så snart som möjligt.

Föreslår ändringar av lotsleder

Samtidigt föreslår Sjöfartsverket ändringar av flera lotsleder:

  • Förändringar i Helsingborg, där den nuvarande lotsleden delas upp i fyra separata leder.
  • Furö–Västervik klassas som allmän farled istället för lotsled.
  • Avveckling av Skärhamn och Malö strömmar som lotsled 

Då lotsled Helsingborgs hamn – Helsingborg delas upp till fyra separata lotsleder kan en ekonomisk konsekvens bli att fartyget måste ta lots till den andra hamnleden, där de med nuvarande föreskrift kan gå utan lots. Efter ett anlöp kan fartyget, om det uppfyller övriga undantagsregler, gå utan lots de kommande tolv månaderna. En annan ekonomisk konsekvens kan vara att befälhavaren behöver ta lotsdispens för fler lotsleder i framtiden.

Kan påverka sjöfartens konkurrenskraft negativt

Sjöfartsverket skriver i remissen att ökade avgifter generellt för sjöfarten kan påverka konkurrenskraften negativt och leda till att gods flyttas över till andra transportslag, exempelvis till vägtransporter.                                             

”Min ambition är att bidra till en konkurrenskraftig sjöfart. Därför gör vi alla på Sjöfartsverket vad vi kan för att hålla kostnaderna nere. Vi har ett pågående besparingsprogram för 2025 och vi kommer att intensifiera det inför 2026. Jag har också en god dialog med regeringen om Sjöfartsverkets behov av en långsiktigt hållbar ekonomi”, skriver Erik Eklund.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.