Sjötransportsystemet står inför tuffa utmaningar. Miljö- och klimatpåverkan från sjöfarten är fortfarande mycket omfattande. De gamla frågorna om säkerhet och sociala förhållanden får nu sällskap av nya – som hur vi ska hantera medvetna och omedvetna störningar, geopolitiska förändringar och andra osäkerheter i vår omvärld. Allt detta kräver forskning, och en hel del av den. Men inte bara kräver det mycket forskning. Det kräver rätt forskning. Där kommer du in i bilden!
Men om utmaningarna är stora så är möjligheterna gigantiska! När vi, jag och mina vänner i portföljrådet (Magnus, Claes, Jenny, Charlott, Sofia, Anders och Nicklas), sätter oss ner för att läsa forskningsansökningar, bländas vi ofta av engagemang, entusiasm och framtidstro. Det sprakar om alla som vill vara med och förändra sjöfarten till något mer hållbart. I vår roll får vi en glimt av morgondagens sjöfart och sjötransportsystem där det än mer tydligt är en stark motor för en mer hållbar planet. Vi kan ibland se en idé födas och tas vidare ibland till och med till en produktifiering. Exempel ser vi i t ex foilande båtar, segelfartyg, navigationsstöd och ökad sjösäkerhet. Vi ser i princip alltid hur kunskapen stärks – något som har positiva effekter på flera sätt men inte minst genom att yrkena inom branschen blir mer attraktiva. Vi ser tydligt hur FoI på kort och lång sikt gör hela vårt fantastiska svenska sjötransportsystem ännu starkare – och skapar direkta och indirekta exportmöjligheter.
Jag hävdar att vi idag är bra på att bedöma och väga olika forskningsprojekt så att vi, via rätt prioriteringar, får stor nytta från de statliga medel vi hanterar för forskning inom området. Men bra kan alltid bli bättre. Därför behöver vi din hjälp! Vi söker externa granskare som, ska komplettera de två granskare vi har idag, och vill bidra med sina kunskaper och hjälpa oss att välja rätt.
Vad innebär uppdraget?
Som extern granskare vill vi att du läser forskningsansökningar (på svenska och på engelska) och bedömer dem utifrån uppsatta kriterier. Du kommer att få granska 6-8 ansökningar per år, vanligtvis 2-5 ansökningar per gång. Som extern granskare görs allt på distans. Din roll blir att ge råd via dina bedömningar. Du är inte med på rådets möten utan rådsmedlemmarna och undertecknad tar till sig dina expertutlåtanden till den samlade bedömningen och beslutet.
Som du vet så är ”statens kaka liten men säker”. Att vara extern granskare är inget du blir rik på. Vi betalar en ersättning per ansökan. Ersättningen är inte dålig. Den är usel. Den står inte alls i paritet med tiden du får lägga ned. Men detta gör du inte för att bli ekonomiskt rik– du gör det för att bidra till utvecklingen och bli rik på insikter–du får vara med och bidra till forskning som verkligen kan göra skillnad. Och det är ganska häftigt, eller hur?
Vem söker vi?
Vi söker dig som har bred och djup kunskap om sjötransportsystemet, även om ingen kan allt, och en förmåga att göra objektiva, analytiska bedömningar. Du kanske har koll genom att ha ett förflutet som forskare i akademi, mer praktiska erfarenhet från en relevant position inom rederier, maritim tillverkningsindustri, akademi eller forskningsinstitut. För att komplettera befintliga experter ser vi gärna att du har en bakgrund inom t ex samhällsvetenskap eller juridik.
Du måste vara analytisk och kunna göra objektiva bedömningar. Och om du dessutom har begränsade kopplingar till branschen idag, så är det en stor bonus eftersom jävsproblematiken annars kan bli utmanande! Det är självfallet viktigt att vi kan garantera att bedömningarna är helt opartiska. Det är en fördel om du har forskarutbildning. Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna kvinnor som sökande.
Så här söker du
Är du redo att bidra till den maritima forskningen och forma framtidens sjötransportsystem? Tveka inte att höra av dig! Skicka en kort presentation av dig själv och din bakgrund till mig via mejl (rikard.engstrom@trafikverket.se). Jag ser fram emot att höra om ditt engagemang och din kompetens.
Kommentarer