Tester av autonoma lösningar

Både ABB och Wärtsilä har nyligen utfört fullskaletester av teknik för fjärrstyrning eller autonom operation av av fartyg.

Relaterade artiklar

Sjöfartstidningen rapporterade nyligen att Rolls-Royce och Finferries demonstrerat autonom navigation och fjärrstyrning av en vägfärja i ett samarbetsprojekt. Även ABB och Wärtsilä meddelar att de nyligen har genomfört framgångsrika tester av motsvarande teknik på färjor.

Sveaborgsfärjan

I samarbete med Helsingforsregionens trafik har ABB testat fjärrstyrning av färjan Suomenlinna II inom ett testområde utanför Helsingfors hamn. Färjan ingår i stadens lokaltrafik och trafikerar en linje mellan Helsingfors och ön Sveaborg utanför staden. Detta försök uppges vara ett betydande steg inom autonom sjöfart.

– Vi är ivriga över testets potentiella inverkan på framtida sjötrafik. ABB:s avancerade automationslösningar möjliggör sådant som tidigare var omöjligt, säger Peter Terwiesch, chef för ABB:s Industrial Automation-division.

Betyder inte obemannad

– Autonom innebär inte det samma som obemannad. När fartygen blir allt mer elektriska, digitala och uppkopplade så kan ABB förse sjöfararna med existerande lösningar och därmed förbättra sjöfartens säkerhet som helhet, säger Juha Koskela, vd för affärsområdet Marine & Ports inom ABB.

Under testkörningen kontrollerades färjan från en temporär central i Helsingfors centrum med hjälp av systemet ABB Marine Pilot Control. Under testkörningen fanns inga passagerare ombord. Fjärrstyrning tillämpades endast under testkörningen och i sin ordinarie trafik navigeras fartyget på konventionellt sätt.

Norsk färja

Wärtsilä har testat autonom operation av den norska vägfärjan Folgefonn som går i trafik söder om Bergen. Färjan navigerade autonomt på sin ordinarie rutt, inklusive manövrering in till och ut från färjelägena.

– Detta är ett stort steg framåt i valideringen av av automatiska sjöfartslösningar och ett viktigt framsteg för vårt Smart Marine-program, säger Joonas Makkonen, Vice President, Voyage Solutions på Wärtsilä.

Även norska Søfartsdirektoratet hade en representant på plats under testkörningarna.

– Vi var på plats i tre dagar under testerna. Det var mycket imponerande. Det råder ingen tvekan om att en sådan teknologi kan förbättra säkerheten och den totala effektiviteten när fartyget anländer till och avgår från kaj. Givetvis pågår fortsatt utvecklingsarbete, men jag är imponerad över hur stabilt systemet är redan i detta skede, säger Nils Haktor Bua, projekchef på Søfartsdirektoratet.

Betydande fördelar

Folgefonn fungerade också som testbädd vid testerna av Wärtsiläs autodocking-lösning tidigare i år, vilket är ett system för att automatiskt lägga till och förtöja samt manövrera ut från färjelägena.

– Vi är glada över att samarbeta med Wärtsilä i detta spännande projekt. En helt självständig dock-to-dock-lösning ger oss betydande fördelar när det gäller bättre effektivitet, ökad säkerhet, lägre bränsleförbrukning och därmed minskade avgasutsläpp. Vi ser Wärtsilä-lösningen som ett centralt stöd till besättningen så att de kan operera fartyget så effektivt som möjligt, säger Sigbjørn Myrvang, teknisk chef vid Norled, som äger Folgefonn.