Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Container | Ekonomi

Storbråk i Göteborgs Hamn

Ett storbråk har utbrutit i containerhamnen i Göteborgs Hamn. Redare, lastägare och mäklare protesterar kraftigt mot de tariffhöjningar som operatören APM Terminals infört. 

För drygt ett år sedan tog Maersk-ägda APM Terminals över driften av containerterminalen Skandiahamnen i Göteborgs Hamn. Det danska bolaget förband sig i samband med övertagandet att investera minst SEK 800 miljoner i terminalen under de kommande åren – allt i syfte att öka konkurrenskraften och effektiviteten. 

Ser rött

Samtidigt har APM Terminals höjt tarifferna med 10 till 12 procent sedan övertagandet, något som alltså får terminalens kunder att se rött. 

Igår måndag hölls ett tre timmar långt resultatlöst krismöte med de inblandade parterna.

– Jag är väldigt besviken på hur APM svarade oss kunder på mötet. Jag är övertygad om att lastägare kommer att se sig om efter alternativa hamnar, sade Lars Rexius, vd på rederiet Unifeeder, till Göteborgs-Posten efter mötet. 

”Måste skapa affär”

APM Terminals försvarar tariffhöjningarna med att produktiviteten redan har förbättrats, och att man kommer att förstärka den ytterligare nästa år. 

– Med hänsyn till osäkerheten i världsmarknaden kan vi inte höja priser hur som helst. Men vi måste agera på bästa sätt för att skapa en affär. För oss och för kunderna, säger Keld Pedersen, vd på APM Terminals, till Göteborgs-Posten. 

Kommentarer

  • Munin

    Oväntat!?

  • Göteborg

    Först och främst så tar Kommunen ut skyhöga hyror för ytor i Göteborgs Hamn från alla tre Terminal operatörer,och resultaten blir att priset stiger för kunderna per lastad enhet för att pengarna måste in.Inte nog med det så är alla tre Terminaler tvungna till att betala ett antal procent på varje lastad enhet Trailer,Bil,Container mm till Kommunen dvs utöver hyan.Våra inkompetenta politiker här i Göteborg har lämnat över Hamnen med en raserad infrastruktur där nya ägarna får ösa in pengar för att förstärka kajerna och fixa till ytorna mm

    • Anonymous

      Har Göteborgs kommun höjt hyrorna?

    • Johan

      Ointressant vad kommunen tar ut, osv, osv.
      Allt sådant fanns i upphandlingsmaterialet naturligtvis.
      Vad som är intressant är att APM höjt taxorna med upp emot 12% på ett år, på en marknad där alla inblandade aktörer redan är pressade. Naturligtvis påverkar det kunderna i hamnen, inte minst Sveriges industri, som även får mycket av redarnas kostnader på sig.
      Ska det fortsätta i denna takt och oseriösa nivå lär många industrier se sig om efter andra hamnar, andra transportmöjligheter och på lång sikt kanske andra produktionsländer.

  • Ingvar Bergman

    Vad spelar det för roll att Maersk Line får ökade hanteringskostnader i Göteborg (eller i andra APM-terminaler) och vad spelar det för roll att Maersk Line får ökade bunkerkostnader (när A P Möller/Maersk är storägare i oljeproduktionen). När räkenskapsperioden skall presenteras skyfflas bidrag kors och tvärs mellan verksamheterna och för den oinvigde är det omöjligt utläsa hur perioden egentligen avlöpt. Det marknaden vill se, det får den.
    Man styr och ställer som man vill och kom se’n inte och säg att storleken saknar betydelse. Och visst är det smart att se till att få kontroll över så betydande kostnadsposter i sin core-business, rederiverksamhet, som bunker och lasthantering. Att sedan konkurrenter kommer i kläm, är ju en del av kvintisansen. Det är bara att lyfta på hatten !

  • Inhalare

    Alla vill ha allting gratis. Och de blir sura när det inte går.

    • Johan

      Gratis?
      Vem har sagt något om gratis?
      Du har dåligt koll på denna affär och upphandlingen därkring märker jag.

      • Inhalare

        Och du har aldrig träffat en redare märker jag.

        • Johan

          Jo, en herrans massa faktiskt.
          Denna fråga handlar dock inte om att något ska vara gratis. Det har aldrig varit gratis och kommer aldrig att vara.
          Hela den här affären bör GP granska likt de gjort med spårvagnarna. Det är mycket som osar bränt.
          Läs på innan du kommenterar.. det är långt ifrån endast en redarfråga. Det är en fråga för Svensk industri. De allra flesta kostnader hamnar på Svensk industri i slutändan.

          • Inhalare

            Och du skulle kanske läsa artikeln du kommenterar, innan du skriver något !
            Den som är intervjuvad är VD på Unifeeder. Jag skrev min kommentar till artikeln ovan. Och även om Unifeeders VD inte säger att han vill att det ska vara gratis, så tycker alla redare , att alla kostnader är för höga jämt. Har du någonsin träffat en redare som tycker att hamnavgifter, farledsavgifter, lotsavgifter är lagom och bra ?
            Tänk effter innan du skriver lille vän.

            • Johan

              Intervjuad vet jag inte? EN kommentar ger Rexius.
              ”– Jag är väldigt besviken på hur APM svarade oss kunder på mötet. Jag är övertygad om att lastägare kommer att se sig om efter alternativa hamnar, sade Lars Rexius, vd på rederiet Unifeeder, till Göteborgs-Posten efter mötet.”
              Det sista är EXAKT vad det i långa loppet handlar om och som jag också pratar om. Kostnaderna hamnar inte på redarna! Den hamnar på Svensk industri och det är livsfarligt i långa loppet.
              Om jag har träffat en redare som tycker kostnader är bra? Det är inte vad det här handlar om. Förstår du inte det? Det har alltid funnit kostnader i Göteborgs hamn. Punkt. Nu har de gått upp med 10-12 % på ett till två år, med ytterligare höjningar framöver, utan några hittills gjorda förbättringsinvesteringar. DET är vad det handlar om.

              • Inhalare

                Man kan inte få fin service utan att betala för sig. Det spelar ingen roll om det är duktiga sjömän, bra farleds service av sjöfartsverket eller hamnoperationer av hamnarna.
                Bra service kostar ! Saker och ting kostar.
                Vi håller på och bli ett samhälle som tror att vi kan få saker och ting utan att behöva betala vad det kostar. Och glöm inte att ökade avgifter också gör importen dyrare.
                Så att det skulle vara ”livsfarligt” är bara nojs av kapitalister som är snåla och giriga !

  • Tjörnbon

    Vad är problemet? Göteborgs hamn har väl inte monopol eller?
    Det finns många alternativ om det inte passar, men, och detta är ett stort men, vill man ha konkurrens så får man också se till att inte dumpa dom som försöker satsa så fort Göteborg ringer och går med på några kronor i rabatt.
    Ring Wallhamn så ställer dom upp och pressar Götebog som så många gånger förrut!

  • APM är för stora för lilla Gbg

    Så här över ett år senare har det inte blivit billigare direkt… Fortsatt samme sket.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.