Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Regelverk | Hamn/Logistik

Single Window framme vid målet

Efter ett flertal förseningar införs Maritime Single Window-portalen fullt ut från och med idag torsdag. Kritiken mot portalen har på sina håll varit tuff, något man på Sjöfartsverket är medveten om.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Mathias Bilenberg

    Arbetsbörda och opraktiskt! Vi har länge fått erfara att man inte tar arbetsmängden ombord i beaktande, men med NSW-systemen har allt blivit sämre för de som arbetar ombord. Istället för standard IMO-listor har man nu (endast i Österjöområdet) 5 olika typer av blanketter i 6 länder. Var ligger standardiseringen i den ekvationen?

    • Captain M

      Detta är enligt mig också en avvikelse från direktivet, som tydligt nämner att FAL konventionens formulär ska gälla

  • Fredrik Andersson

    Jag kan bara säga att ombord har arbetsbelastningen i samband med införandet av MSW ökat med oändligt många timmar. Utan att jag som befälhavare i princip inte vinner något alls. Dels för att ännu finns det agenter och annat folk som trots MSW vill ha sina uppgifter mailade prearrival. Samt givetvis i pappersform vid ankomst. Och dels så har det verkligen varit svårt att få vissa av funktionerna i MSW att funka som tänkt. Vissa del har jag inte ens förstått vad och hur det skall fyllas i.

    Och att MSW inte ser likadant ut i alla EU-länder visar oxå hur illa det blir. Det skapar än mer arbete och irritation ombord. Sen kan Sjöfartsverket tycka att det är synd att det inte är lika överallt men det drabbar ju inte dem. Bara oss ombord.
    Och fungerar inte din uppkoppling tillräckligt bra mot internet vissa dagar ja då fungerar ju inget av detta.
    Har näringen fått vara med och tycka något om hur detta skulle införas eller blev det som vanligt, dvs ålagda att ”nu skall det göras så här”?

    Dock skall MSW/SjöVs supportavdelning ha en eloge för att de har verkligen ställt upp och varit till stor hjälp när man kontaktat dem.

  • Anonymous

    Har använt mig av MSW de sista halvåret. Fungerar fantastiskt bra! Ska bli spännande imorgon?! Tror de kommer bli mycket lättare för oss om bord!! En eloge till alla inblandade!!

    • Anonymous

      Full respekt för din hållning även om jag anser den vara långt från verklighetens krav på ansvar/genomförande och kvalitet i ett projekt. Tvivlar dock på att dina erfarenheter kommer från arbete i fartyg i internationell fart. (Undantaget färja)

  • Fredrik

    Idén är god med ett gemensamt rapporteringssystem i Europa. Men systemet skulle byggts och provats från början av ansvarig myndighet. Därefter skulle en färdig och lättarbetad programvara skickats till användarna. En gemensam programvara där man för in alla uppgifter en endå gång i rätt format och sedan någon form av valfunktion då man sammanställer listorna. MSW liknar enligt mitt tycker ett dåligt hemmasnickrat exel program som en nybörjare i excel gjort. Inte det minsta seriöst enligt mitt tycke. Man pratar hela tiden om vikten att minimera befälhavarens arbetsbörda för att kunna leva upp till kraven om bla vilotid. Med system som är utformade på detta sättet så ger det rakt motsatt effekt. ska jag tex passera Kiel kanalen på resa till Hamburg och Wilhelmshaven så måste all information fyllas i på tre i det närmaste identiska system och mailas till resp agent. Dock så godkänner man inte samma fil då dessa skiljer sig något åt. Så inte ens inom samma land kan man hålla sig till ett system. Mängden information som ska uppges varierar den också enormt från hamn till hamn vilket kan tyckas märkligt. Jag tror nog alla som jobbar med detta ser positivt på ett system som detta under förutsättning att det underlättar arbetet ombord och för agenter i hamnarna.

    Gör om, gör rätt är mitt råd

  • Captain M

    Saxat från inledningen till direktiv 2010/65/EU:
    ”For the facilitation of maritime transport and in order to reduce the administrative burdens for shipping companies, the reporting formalities required by legal acts of the Union and by Member States need to be simplified and harmonised to the greatest extent possible.

    It should deal solely with how the information procedures can be simplified and harmonised, and how the information could be gathered more effectively.”

    Resultatet blev tyvärr det rakt motsatta. Otroligt

  • Befälhavare Jan Wikström

    Ja, resultatet blev en katastrof för skepparna. Även om det skulle börja fungera i Sverige. Så är det så att VARJE land har tolkat detta egentligen ganska ok… bara att ALLA listor har en egen utformning, t.o.m. i vissa länder så olika agenter har olika versioner. Tyskland lär ha 4 versioner…Så nu fyller jag varje dag på en coaster samma saker i listorna, namn, pass osv. För det mesta så skiljer sig bara var i bladet man fyller i datan, men alla länder skall ju ha sina egna listor. Hur kommer det sig att man inte gjorde detta från början via IMO? Vi hade ju crewlistor etc som gällde i varje land, nu tog ”förbättringen” hand om detta. Jag var ju glad när jag läste att detta skulle göras…. borde ju ha lärt mig redan…

  • Användare MSW

    Det mest förvånande kring att Tullen nu anslutit är att de i sina instruktioner skrivit att rapporteringen via MSW inte innebär att ansvaret att rapportera på tidigare sätt försvinner. De vill alltså ha rapportering på två vägar av samma information – inte ok!

  • BFH ACL

    Som Befälhavare och användare av både det tyska och svenska MSW kan jag bara konstatera att det har skapats ett monster. olika filer med samma information ska fyllas i för olika länder. ibland olika filer för samma land. Den tyska jag använder får man inte klippa och klistra i utan allt måste knappas in tecken för tecken. Gjorde misstaget sist när jag kopierade besöks ID från ett mail från agenten och hela filen låste sig. fick börja om från början med en ny filmall. I det Svenska systemet har något ljushuvud kommit på att alla platser ska fyllas i med UNLOCCODE. Det skapar flera timmars extrajobb när man ska söka efter platser i Polen, Rumänien, Finland, Sverige och Pilippinerna. Alla platser är inte listade och då ska man tydligen välja den närmsta staden. Hur ska jag veta det. Ska jag gå runt i fartyget och fråga om dom vet vilken den närmsta staden med UNLOCCODE är? Hade detta system varit samma över hela EU hade det varit bra. Man kanske skulle sneglat lite på det Amerikasnka ENOA-D där man bara ändrar de uppgifter som behöver ändras för varje hamn inom USA. Vid vår senaste kustresa i Europa lade jag ner sammanlagt 14 timmar på MSW. det är inte acceptabelt. Jag kan bara föreställa mig hur illa detta är för dom som går bara går inom EU. Gör om gör rätt!

  • Anonymous

    Dålig samordning, människor med liten eller ingen erfarenhet att administration ombord i fartyg har utvecklat systemet. Man har inte haft någon process att kvalitetstesta processen. Varför inte likställa alla länders informationskrav, få möjligheten att klippa/klistra, ladda upp befintliga filer som används ombord etc. Tydligen finns det information som används under utvecklingsarbete av systemet att man ombord i fartyg skrivit sina besättningslistor för hand etc. Vad säger detta om EMSA etc?

    Nu är det dags för Sjöfartsverket att ta till orda och driva på en förändring av systemet. Systemet låser upp skepparen i långa administrativa processer som hindra honom/henne från att utföra det som är viktigast. Till vilket värdeskapande? Inget.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.