Helsingborgs hamn öppnar central port med höjd säkerhet.

Fotograf: Hbg-hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Säkerhet

Helsingborg maxar säkerheten

Helsingborgs hamn har öppnat en ny centralgate med avancerade säkerhetssystem, gemensam för samtliga terminaler.

Den nya porten är utrustad med automatiska in- och utcheckningsbommar, två kompletta fotobågar och fingeravtrycksavläsning. Alla som kommer in i hamnen ska ha ett elektroniskt accesskort med personnummer, bild och fingeravtryck, omvandlat till en siffersträng som läsaren i porten kan identifiera. 

Snabbare flöden

I anslutning till porten har också öppnats ett nytt gate-kontor och en ny uppställningsyta på 13.000 kvadratmeter för lastbilar och fordon.

Tidigare har Helsingborgs hamn haft två portar med varsitt kontor.

Oskar Jonsson, hamnens projektkoordinator, säger att det blir enklare för både kunderna och hamnen att bara ha en port för samtliga terminaler.

– Till att börja med behöver lastbilsförarna inte leta efter rätt port och när föraviseringen kommer igång någon gång efter årsskiftet blir flödet in i hamnen betydligt snabbare. Då behöver inte förarna kliva ur bilen och legitimera sig.

Fingeravtryck

Föraviseringen innebär att åkeriet kan anmäla att en transport är på väg och föraren bara visa sitt accesskort för läsaren utanför porten för att få bommarna att öppnas.

Idag måste alla chaufförer legitimera sig på kontoret varje gång de kommer till hamnen. 

När systemet med föravisering kommer igång behöver hen bara besöka kontoret första gången. Då för att legitimera sig, lämna fingeravtryck och kvittera ut sitt accesskort med fingeravtrycket omvandlat till en siffersträng.

Alla fotograferas

– För att öka säkerheten ännu mer fotograferar och registrerar dessutom de två fotobågarna alla ekipage som passerar genom porten. Med det här systemet vet vi exakt vilka individer och fordon som finns i hamnområdet, säger Oskar Jonsson.

Kommentarer

  • Anonymous

    Som före detta militär skyddsvakt, som omskolats till sjöingenjör, tycker jag nästan detta är lite överdrivet. Ska det verkligen behöva vara lika sträng säkerhet i våra civila hamnar som det är på våra militärbaser och kärnkraftverk? Men visst, om förarna tycker detta systemet är smidigare än det gamla så får man väl ge tummen upp.

    • Tommy

      Hört talas om om Al Qaida och ISIS?

  • Fraktslusken.com

    Det vore nog smartare om någon läste av containerplomben vid kranen och sedan igen vid gaten på importcontainers, och tvärtom på exporten. Det hade man vunnit en del på.

    Att ta foton på ekipaget kan vara bra för att slippa obligatoriskt tjafs om vem som skadat, framförallt tankcontainers, som annars är ett gissel.

  • Stefan Röven

    ”behöver hen bara” …..för h—-e förbli seriösa och ta bort detta tramseri

    • Marianne Ovesen

      Språket utvecklas hela tiden, som tur är. ”Hen” är numera antaget av Svenska Akademiens Ordlista som ett utmärkt ord att använda i stället för betydligt klumpigare formuleringar som ”han eller hon”, ”vederbörande” eller ”den person som”. Vi på Sjöfartstidningens redaktion har tacksamt anammat ordet, för att det gör skrivandet rakare och ger texterna en lätthet som de traditionella formuleringarna saknar.
      /Marianne Ovesen/reporter

      • Anonymous

        Varför använder ni inte uttrycket vederbörande istället?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.