Stöd. Nu är det möjligt att återigen ansöka om miljökompensation, ekobonus, för överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart. Regeringen avsätter 50 miljoner kronor per år för perioden 2020–2022.
Nyheter
-
-
Avgifter. Transportstyrelsen kommer inte att höja avgifter för lotsdispenser inom sjöfartsområdet. Orsaken är att reglerna som avgifterna ska svara mot ännu inte är införda, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.
-
Pandemin. Tallink Grupp kommer att ställa in trafiken med fartyget Victoria I på rutten Tallinn–Stockholm–Riga–Stockholm–Tallinn från den 1 januari 2021 tills vidare.
-
Överges. Återigen ökar antalet övergivna fartyg med besättningar. Hittills i år har 45 fall registrerats i ILO:s databas över övergivna sjömän. Men det är inte alla.
-
Broregler. Trafikverket, Sjöfartsverket, Västtrafik och trafikkontoret i Göteborgs Stad har nu kommit överens om nya samverkansregler för trafikslagen på och över Göta Älv i Göteborg inför invigningen av den nya Hisingsbron.
-
Avgår. Lars Johanson, vd för Svenska Skeppshypotek, kommer att lämna sin tjänst under nästa år.
-
Skeppsredare. Göta Älvklubben har utsett Eric D. Nilsson till Årets sjöfartsprofil.
-
Leveransresa. Tredje E-Flexerfartyget är nu levererat till Stena Line. Det handlar om Stena Embla som under tisdagsmorgonen lämnade varvet i Kina med kurs mot Irländska sjön.
-
Ny linje. En ny fartygslinje kommer att knyta Göteborg till det industritäta norska västlandet via Stavanger, Bergen, Sunndal och Ålesund. Linjen kommer att starta vid årsskiftet och når också polska Swinoujscie.
-
Utökas. Uppdraget för den nationella samordnaren fördjupas att också innefatta dialog med hamnarna.
-
Standardisering. ISO har tagit fram en standard för Electronic Record Books på fartyg, ISO 21745.
-
Haveriutredning. Det var ett tekniskt fel som gjorde att Viking Lines bil- och passagerarfärja Amorella gick på grund i Ålands skärgård i september. Det slår Olyckutredningscentralen fast.
-
Webbinarium. Lottie Knutsons uppmaning till sjöfarten i allmänhet och passagerarsjöfarten i synnerhet är att ta plats, bli synlig för allmänheten och bättre på att ta vara på trender.
-
Vikarierar. Stena Vinga kommer fortsätta att vara vikarie på Irländska sjön året ut. Nyligen fick färjan sättas in som ersättare när rederiet fick sitt första coronafall bland ombordanställda.
-
Miljökommitté. På MEPC 75 mellan den 16 till 20 november diskuterades bland annat etablering av en maritim forsknings- och innovationsfond.
-
Snart tillbaka. På grund av lindriga skador blir det ett kort varvsbesök för Viking Grace.
-
Kommersiellt management. Första fartyget i Fure Vinga-serien tradar för Gothia Tanker Alliance under kommande vinter.
-
Olycka. Under tisdagen kommer Viking Grace att dockas på Turku Repair Yard i Nådendal efter incidenten i Mariehamn. Fartyget har fått en skada på babords propeller.
-
Vid kaj. Viking Grace är nu förtöjd i hamnen i Mariehamn.
-
Nära land. Viking Grace drev upp mot stranden precis vid inloppet till Mariehamns hamn.
-
Olycka. Viking Lines bil- och passagerarfärja Viking Grace har gått på grund i Mariehamn.
-
Färjetrafik. Stena Line återupptar passagerartrafiken på linjen Göteborg–Frederikshavn från och med fredag 20 november.
-
Avgifterna. Även i Finland väcker den aviserade höjningen av svenska farleds- och lotsavgifter oro.
-
Muddring. Sprängnings- och muddringsarbeten i farleden till Hargs hamn utanför Uppsala har inletts. I och med arbetena kommer fartygens maximala djupgående att öka med 2,5 meter jämfört med i dag och dessutom fördubblas lastkapaciteten.
-
Lotsutredningen. Det blir inga förändringar av föreskrifterna för lotsplikt till årsskiftet. Mängden remissvar gör att Transportstyrelsens arbete drar ut på tiden.