Bogsering. Amorella bogserades under torsdagen till Turku Repair Yard i Nådendal för reparationer efter grundstötningen i åländska skärgården.
Nyheter
-
-
Innovation. Stena utvecklar just nu en lösning där återvunna batterier kan bli laddstationer i hamnar.
-
Dimmigt. Två nordgående fartyg kolliderade i förmiddags i Öresund söder om Drogden fyr.
-
På remiss. Dubbelregistering skulle kunna öka antalet fartyg under finsk flagg.
-
Utökar. DFDS ökar nu antalet avgångar för sin färjetrafik mellan Karlshamn och Klaipeda i Litauen. Samtidigt förbereds hamnen för nya fartyg.
-
Förberedelser pågår. Bärgningsbolaget Alfons Håkans förbereder Amorella för lossdragning och bogsering till Långnäs.
-
Kölsträckning. Den första sektionen till färjan MyStar har lyfts på plats i byggdockan.
-
Haveri. Tallinks ropaxfärja Sailor som trafikerar mellan Paldiski och Kapellskär har drabbats av maskinproblem. Baltic Queen går in som vikarie.
-
Hallå där. Vi frågade Jonas Backman om hur förberedelserna går inför Donsö Shipping Meet 2021.
-
Forskning. Mer gods kan flyttas över från väg och järnväg till sjöfart. Men sjöfartens låga känslighet för kostnadsförändringar är ett stort hinder. Det visar en ny analys från VTI.
-
Dödsolycka. En befälhavare avled efter att ha blivit fastklämd i samband med lastarbete ombord på pråmen Arbetsmyran. Haverikommissionen har utrett olyckan.
-
Bärgning förbereds. Amorella står fortfarande kvar på grund i Ålands skärgård och för närvarande utvärderas möjligheterna att bogsera fartyget till varv. Gabriella har nu gått in som ersättare.
-
Budgeten. Regeringen får kritik från branschorganisationer för att ha förbisett sjöfarten i budgetpropositionen som presenterades i dag måndag.
-
På grund. Viking Lines färja Amorella sattes på grund vid Järsö i Ålands skärgård efter en bottenkänning under söndagen. Klockan 17.15 var samtliga passagerare evakuerade.
-
Premiär. Under torsdagen invigdes den nya färjelinjen från Ystad till Sassnitz med katamaranen Skane Jet.
-
Forskning. Klimatnyttan med kraftiga fartsänkningar för sjöfarten är överskattad. Det framgår av en studie från Lighthouse.
-
Finlandstrafiken. Antalet nya bekräftade fall av covid-19 har i Sverige sjunkit till en nivå som fått Finlands regering att åter tillåta fritt inresande från Sverige. Men färjerederierna avvaktar.
-
Lotsplikten. Efter ett fyra år långt arbete har Transportstyrelsen tagit fram förslag till förändringar av lotsreglerna som nu är ute på remiss.
-
Om fyra år. Som projektet framskrider just nu skulle det vara möjligt att introducera ett vinddrivet Oceanbird-fartyg på Nordatlanten i slutet av 2024.
-
Ny order. Sumitomo i Japan ska leverera ytterligare en aframaxtanker till Lundqvist Rederierna.
-
Protester. Greenpeace fartyg Rainbow Warrior har lämnat Brofjorden och Preemraff.
-
Satsning. Regeringen satsar ytterligare 80 miljoner kronor på upprustningen av Göta kanal.
-
Utbildning. Samarbete, kunskapsdelning och digitalisering är nyckelord i den utbildningssatsning för den marina sektorn som Göteborgsföretaget Seably lanserar under tisdagen.
-
Dockan vattenfylld. Wasalines nya passagerar- och bilfärja Aurora Botnia sjösattes i fredags vid varvet Rauma Marine Constructions i Raumo.
-
Farledsfördjupning. Under torsdagen fick Göteborgs hamn ett ja i kommunfullmäktige till att gå vidare med en fördjupning av farleden.