Hjullastare stuffar container i Skelleftehamn.

Fotograf: ShoreLink

Kategori: Hamn/Logistik

Mer returlast från Skelleftehamn

Transport- och logistikföretaget ShoreLink vill i samarbete med flera aktörer se till att returlasten från Skelleftehamn med Wallenius SOL blir mer kostnadseffektiv.

Wallenius SOL anlöper numera regelbundet Port of Skellefteå. ShoreLInk, Wallenius SOL, Norra Timber, Träfraktkontoret och Hapag Lloyd samarbetar för att göra returlasten mer kostnadseffektiv och även mer hållbar.

– Gods ankommande Northvolts fabriksetablering kommer på rullande roro-trailers och i containrar, det gäller att hitta en returlast som passar bra. Om det inte finns någon returlast till dessa containrar går de tomma vidare till kontinenten och Asien. När returen nyttjas blir det mer kostnadseffektivt för alla inblandade och mer hållbart i längden, eftersom annars skulle returgodset transporterats på annat sätt, förklarar Ola Isaksson säljchef vid ShoreLink, i ett pressmeddelande.

Automatiserar stuffning

I tisdags ankom roro-fartyget Jutlandia Sea till Skelleftehamn. Förutom gods i containrar från Hapag Lloyd var hon lastad med maskindelar. När lasten lossats och alla containrar tömts stuffades (lastades) några containrar med sågade trävaror från Norra Timber. Dessa skeppas för vidare export med hjälp av Träfraktkontoret till Europa och Asien. 

Denna gång genomfördes stuffningen på ett mer manuellt sätt med en hjullastare som placerade virkespaketet i containern. Men redan i november är målet att ha en ny loading plate på plats som automatiserar stuffningen.

– Förutom en ny loading plate gör vi ytterligare investeringar för att möta upp den efterfrågan som nu kommer. Dessutom är vi sedan tidigare även igång med att installera SawInfo för att digitalisera sågverkens varuflöde ytterligare, säger Ola Isaksson.