Ministermöte. Under fredagen arrangerade Göteborgs Hamn ett digitalt möte med näringsminister Ibrahim Baylan (S) för att diskutera satsningar på både kort och lång sikt för att stärka svensk konkurrenskraft efter pandemin.
Nyheter
-
-
Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar minskade kraftigt fjärde kvartalet 2020 jämfört med samma period året innan, medan godshanteringen ökade något. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
-
Sjukhusfartyg. Skådespelaren och journalisten Rasmus Troedsson har blivit utsedd som talesperson för Mercy Ships Sverige som i år väntar leverans av nybygget Global Mercy.
-
Säkerhet. En ny tjänst för att underlätta vägning av containrar lanseras av APM Terminals Gothenburg. Ett syfte är att öka sjösäkerheten.
-
Ny direktlinje. Det norska rederiet Höegh Autoliners gör nu comeback i Göteborgs Hamn genom ett första anlöp på en ny linje med direkttrafik till Sydafrika och Oceanien.
-
Propeller. En energieffektiv propeller för vinddrivna och vindassisterade fartyg är under utveckling.
-
Projekt. Datainsamling för artificiell intelligens kan minska färjors energiförbrukning.
-
Konceptfartyg. Stena Bulk har tagit fram ett multimodalt fartygskoncept för effektiva skeppningar av flytande bulk och torrbulk i samma fartyg.
-
Kulturfartyg. Under måndagen kom Barken Viking tillbaka till Göteborg efter varvsbesöket i Falkenberg. Nu ska fartygets rigg monteras tillbaka före återkomsten till Lilla Bommen.
-
Snart klar. Baltic Bright beräknas lämna Stockholms Reparationsvarv i slutet av denna vecka med nytt roder.
-
Bränsle. Alfa Laval kommer inom kort att börja testa två nya typer av marint bränsle, biobränslen och metanol, vid sitt test- och utbildningscenter i Danmark.
-
Arbetsmiljö. Vågrätt – branschsamarbetet för en sjöfart fri från diskriminering och kränkande särbehandling – går vidare, nu med Seko sjöfolk som sammankallande part.
-
Jämställdhet. Under en femårsperiod har Stena Line lyckats öka andelen kvinnliga chefer med 42 procent. Nu siktar de mot att 30 procent av bolagets ledare ska vara kvinnor nästa år.
-
Professur. Vi ställde några frågor till Mikael Lind, som i onsdags installerades som adjungerad professor i Maritim informatik vid Chalmers.
-
Beräkning. Varje år skulle 165.000 lastbilar kunna ersättas med sjöfart, vilket skulle halvera koldioxidutsläppen för samma mängd gods. Det menar Sjöfartsverket.
-
Miljö. Den globala sjöfartens koldioxidutsläpp minskade med en procent under förra året, enligt en sammanställning från företaget Marine Benchmark. Bland segmenten minskade kryssningsindustrin sina utsläpp mest, med 45 procent.
-
Lyckad flytt. I februari 2020 flyttade Stena Line trafiken till Grenå från Varberg till Halmstad. Nu ett år senare konstaterar rederiet att det varit rätt beslut, bland annat har godstrafiken ökat.
-
Branschråd. Isbrytning och nästa generations isbrytare var temat på Sjöfartsverkets första branschråd i år.
-
Slutrapport. SHK har publicerat sin utredning om tillbud till mycket allvarlig sjöolycka med en lotsbåt vid Brofjorden.
-
Vraksanering. En haverist från 1942 ligger i höjd med Lysekil och anses vara det miljöfarligaste vraket i svenska vatten. Nu undersöks fartyget Skytteren igen.
-
Plan. Sjöfartsverket behöver öka sina intäkter och begär en anslagshöjning på 220 miljoner kronor per år. Man vill också att staten tar ansvar för de nya isbrytarna. Det framgår när myndigheten presenterar sina behov i en ny treårsplan.
-
Forskning. I ett nytt projekt undersöker IVL tillsammans med andra nordiska forskare och branschaktörer hur bränsleceller och vätgas står sig som bränsle för sjöfarten jämfört med andra fossilfria lösningar.
-
Dödlig utgång. En person klämdes ihjäl mellan en arbetsbåt och en brygga i Göteborgs hamn på måndagsförmiddagen.
-
Jämställd trea. Fartyg nummer tre i Thun Tankers E-klass fick namnet Thun Equality. Se videon från sjösättningen.
-
Ekobonus. AB Rederi Gotland, Wallenius Marine AB, IW Line Rederi AB och AB Flivik Shipping är de fyra aktörer som får dela på närmare 100 miljoner kronor när Trafikverket beslutat om årets ekobonuspengar.