Thun Tankers senaste fartyg Thun Empower lämnar Eemshaven.

Fotograf: Boatmen Delfzijl

Kategori: Tank

Thun Tankers fjärde fartyg i E-klassen levererat

Thun Tankers har tagit leverans av det sista av de fyra fartygen i E-klassen, Thun Empower. Fartyget kommer nu att gå in i Gothia Tanker Alliance-nätverket.

Under lördagen lämnade nybygget Thun Empower Eemshaven i Nederländerna med destination Göteborg för att bunkra LNG, det som en första del av jungfruresan där nästa hamn är Kalundborg i Danmark. 

Thun Empower är det fjärde fartyget i Thun Tankers E-klass med LNG/LBG-drivna systerfartyg på 7.999 dwt där Thun Eos, Thun Evolve och Thun Equality är de tre första i en serie som genom leveransen av Thun Empower nu är komplett.

Döptes i somras

Thun Empower är byggd vid Ferus Smit Leer GmbH i Tyskland och sjösattes i slutet av juli då hon döptes av gudmor Katharina Stanzel, vd för Intertanko. 

Liksom systerfatygen har Thun Empower utrustas med dual fuel maskineri från Wärtsilä för drift med LNG eller biogas. Huvudmaskinens effekt är 3.000 kW och skrovet är isförstärkt till svensk/finsk isklass 1A. Lastlådan omfattar nio tankar med volymen 9.350 kubikmeter vid 98 procents fyllnad.

Thun Empower med nybyggda kryssningsfartyget Aida Cosma i bakgrunden i Eemshaven i Nederländerna. Foto: Jaap Dijkhuis

En vidareutveckling

E-klassfartygen är en vidareutveckling av Erik Thuns befintliga flotta med ett stort fokus på effektivitet, miljöhänsyn och kundens behov.

– Fartyget överträffar redan i dag framtida klimatregelverk, men vi nöjer oss inte med det. Vi tror att vi kan prestera ännu bättre. Dual fuel är i nuläget det bästa alternativet för denna typ av fartyg där vi går i kusttrafik i Europa. Vi tror att LNG och biogas är den bästa nuvarande åtgärden som vi kan vidta för att reducera vår påverkan på miljön, sa Joakim Lund, CCO på Thun Tankers i samband med dopet i somras.