Standardbåt. Finland utvecklar en ny oljesanerande båttyp för myndighetsbruk.
Nyheter
-
-
Läggs ned. STX Finland meddelar att den nuvarande verksamheten vid Raumovarvet upphör och flyttas till Åbo. Drygt 700 anställda berörs.
-
Fast i hamn. Rederiet som äger Kinas första lyxkryssare anklagas för obetalda charterhyror.
-
(Uppdaterad). Costa Concordia har nu rätats upp och vilar på en konstjord botten, meddelar bärgningsbolagen Titan och Micoperi.
-
Annorlunda uppdrag. Fredrik Fleetwood, ROV-pilot och delägare i BUVI – Undervattensinspektion AB har nyligen avslutat ett uppdrag vid Costa Concordia-bärgningen.
-
Kan maskinutrustning. MacGregor får en ny vd som värvats utanför sjöfartsbranschen från amerikanska gruvindustrileverantören Joy Global.
-
Två till i trafik. Godby Shipping har slutit befraktningsavtal för roro-fartygen Mistral och Mimer. Link Star fortfarande upplagd i Mariehamn.
-
Kort om tid. Mötet där frågan om containervägning ska tas upp inleds på måndag, men den svenska delegationen vet ännu inte vad man ska tycka.
-
Lång process. Efter många turer har en av de två nuvarande ägarna lagt ett bud på att köpa ut sin partner.
-
Oenighet. Prefekt Klas Brännström lämnar Chalmers mer eller mindre omedelbart efter meningsskiljaktigheter med övriga institutionsledningen.
-
Skeppsbyggnad. Nybildade NorYards tar nu över Bergen Groups samtliga nybyggnadskontrakt – den norska koncernen står efter detta helt utan egen skeppsbyggnad.
-
Gott om utrymme. Eckerö Line noterar en kraftig ökning men skulle gärna ha haft högre beläggning på kvälls- och natturerna.
-
Inga anställningsavtal. Första brottet mot MLC-konventionen på danskt vatten har nu uppdagats – besättningen på brittiskägda supplyfartyget Atlantic Carrier saknade anställningsavtal.
-
Sjöräddning. Sjöfartsverkets första nya toppmoderna räddningshelikopter från tillverkaren AgustaWestland har nu anlänt till Sverige – ytterligare sex står på tur.
-
Kolliderade med isflak. Ingen olja ska ha läckt ut från det skadade fartyget, vars ägare får skarp kritik för att ha hotat den känsliga miljön.
-
Rejäl ökning. Tallink blir allt större på Finska viken medan Viking Line gått starkt framåt på Åbolinjen tack vare Viking Grace.
-
Fusion. Konkurrensmyndigheterna i fyra länder har nu godkänt samgåendet mellan klassningssällskapen DNV och GL – en jätteaktör ser därmed dagens ljus.
-
Kraftig ökning. Volymerna i Stockholm har ökat med 58 procent på ett år, men fortfarande har man långt upp till Göteborg.
-
Ny i gamet. Nystartade bunkerleverantören Ivar Oil drog igång verksamheten på Ostkusten för sex månader sedan. Säljchefen Jonatan Karlström vill pressa priserna.
-
Djupare i hamn. Copenhagen Malmo Port har sänkt vattendjupet till 10 meter i containerterminalen, Köpenhamn, för att kunna ta emot större feederfartyg.
-
Befraktarens ansvar. Ett flertal sjöfartsorganisationer och medlemsländer kräver att IMO skärper reglerna för containervägning.
-
Känslig fråga. Det danska sjöbefälsfacket Søfartens Ledere öppnar nu för lönesänkningar bland juniorbefälen – allt för att behålla jobben. Svenska facken säger nej.
-
Attacker kan komma. Jihadistgruppen Al Furqan hotar med att fler fartyg kan komma att beskjutas i en av världens viktigaste handelsleder.
-
Norrut. Flyttas från Sassnitz-Klaipeda för att istället trafikera linjen mellan Kapellskär och estniska Paldiski.
-
Nej till bud. De två ägarna till det dansk-tyska färjerederiet planerar nu att låna pengar för att refinansiera rederiet och dess skulder.