Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Haveri | Säkerhet

Fartyg nära kollidera med Helsingborgs hamn

Styckegodsfartyget Frigga var på väg mot pirarna i Helsingborgs hamn när VTS-centralen slutligen fick kontakt med bryggan.

– Vi lyckades avvärja en olycka. Fartyget hamnade i motgående körfält och var på väg rakt mot pirarna vid Helsingborgs hamn, säger Marco Svantesson, chef för Sound VTS.

Antigua & Barbudaflaggade Frigga, 4.216 dwt, var under fredagen på väg i sydgående riktning genom Öresund, men gick på fel sida om boj M4 utanför Helsingborg. Fartyget hamnade i fel trafikstråk och svarade först inte när sjötrafikinformationscentralen Sound VTS försökte få kontakt med bryggan.

– Vi vet inte vad som orsakade missen. Men när de väl svarade så agerade de omedelbart.

Frigga fortsatte söderut mot Rostock i Tyskland. Fartyget byggdes 1994 på holländska Ferus Smit. Hon befraktas av lettiska Astramar Transport medan Aquarius Shipmanagement, också baserat i Lettland, har tekniskt management.

En rapport har skickats till Kustbevakningen och till rederiet som avgör om händelsen ska utredas vidare.

Kommentarer

  • Anonymous

    Vad gjordes för att ta reda på orsaken till incidenten, så att den inte upprepas???
    B. Malmberg

    • Anonymous

      Den kommer att upprepas. Inte en gång utan många gånger och inget kommer att göras åt problematiken.

  • Anonymous

    Är det fulla letter i farten nu också?

  • Anonymous

    Enda lösningen är att VTS omedelbart kontaktar PSC i angränsande länder och meddelar incidenten. PSC kan därmed kvarhålla fartyget och påbörja utredning i ärendet. Gör man det riktigt bra kan man lyckas kvarhålla fartyget 7-10 dagar. Det blir därmed dyrt för redaren och befraktaren och förhoppningsvis (knappast troligt) så drar sig befraktaren för att använda fartyget fler gånger.

    Enda sättet att få säker sjöfart är att befraktarna inte använder undermåliga fartyg och/eller besättningar. Och gör man det skall det bli riktigt dyrt när det går fel…

  • Anonymous

    Är incidenten anmäld till Transportstyrelsen?

    • Anonymous

      Vad skulle det hjälpa? Transportstyrelsen begriper inte sjöfart överhuvudtaget.

  • Anonymous

    Det är inte alltid Svenska fartyg med Svensk besättning är så mycket bättre!!

    • Anonymous

      Lögnare!

  • Scylla

    Njaä, det är väl knappast att hoppas på att det skulle bli så mycket bättre!
    Varje år inträffar visserligen onödigt många fartygs-incidenter av olika slag i Öresund så man tycker att ”lär-materialet” borde vara ganska digert vid det här laget. Alkohol, sömnbrist, bristande sjömanskap, sjöovärdiga skorvar är bland återkommande skäl till olika påseglingar…
    Är människan förbätterlig eller…?

    • Anonymous

      Nej!

  • Anonym

    Avskaffa 6 som 6 systemet! Kommer garanterat minska incidenter som dessa och förbättra sjösäkerheten, oavsett flagg.

  • annonym

    Oavsett flagg , oavsett 6 om 6 , är det bra om det finns folk ombord i fartygen som har sådan kompetens att man hjälps åt när det blir jobbigt,vi som jobbar ombord vet ju att mindre än tolvtimnars arbetsdag finns inte längre, men om man anställer människor som har viljan , kunskap och ambitionen att dela på arbetsbördan är detta inget problem,kompetensen finns att hämta hos vanliga människor .det skulle kosta lite mer jobb när man anställer seniorer och även kosta lite mer i lön till vissa nyckelpositioner , men den totala kostnaden skulle minska och säkerheten öka markant, det finns en del statistik att hämna från incidenter och olyckor som den ovan, där det klart framgår att man inte har tillräkcklig kompetens att följa de rekomendationer och krav som omvärlden ställer. Sjömannsjobbet är ju ett teamwork som pågår 24 timmar per dygn om , och vi måste veta var den svagaste länken är i kedjan, det skulle kunna vara dagsformen , pga dålig sömn och allt annat som påverkar en vanlig människa.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.