Idag fredag har kontraktet om att bygga den ny finska isbrytaren undertecknats mellan statliga Trafikverket och varvet Arctech Helsinki Shipyard.
Finlands ny isbrytare kostar EUR 123 miljoner, varav EU står för 24 miljoner. Trafikverket beställer en ”basic” isbrytare som inte kommer att opereras enligt det multipurpose-koncept med offshore uppdrag under den isfria delen av året som gällt för Finlands tre senaste isbrytare.
Isbrytaren har designats i samarbete mellan Aker Arctic Technology och ILS. Isbrytaren blir LNG-driven (dual-fuel). Den får även utrustning för oljesanering och nödbogsering till havs och kommer att vara i beredskap året runt för sådana uppdrag.
Konkurrensutsatt
Den nya isbryatren kommer att ägas av Trafikverket men operationen av den ska upphandlas.
– Vår målsättning är att den affärsmodell som antas för att operera den nya isbrytaren ska öka konkurrensen. De finländska isbrytningsverksamheten konkurrensutsattes redan 2004 men i praktiken har den öppnade konkurrensen varken skapat effektiva marknader eller förbättrat effektiviteten, säger Antti Vehviläinen, generaldirektör för Trafikverket.
Kommentarer
Erik
Skulle vara kul om Sjöfartstidningen kunde skriva några artiklar om den svenska isbrytningen och hur vår nästa generation isbrytare kommer se ut. Ska vi ha ”rena” isbrytare eller multipurpose? Storlek? Antal? Samordning av olika havsresurser inom svenska myndigheter? Hur mycket finansiering kommer vi kunna få från EU? Bemanningtyp? Undrar vad det är för tekniska specifikationer på Finnarnas nya förresten?
FFF
Håller med, vi har ju utfört ”HLR” på Atle-klassen för att få ut livslängd till 2020-30. Vi kan ju inte snika på finnarnas isbrytare hur länge som helst….Viking-kontrakten går väl ut 2015 också….
sluggo
Sverige? – nej St Erik skall åter sättas i fart!
Anonymous
Kanske något för Sverige bör dock inte opereras av Kustbevakningen.
Laban
Nä, men Kustbevakningen borde operera 3 stora isbrytare som dom redan har (-bulb)…:)