”Stark plattform. ” Concordia Maritime tecknar nya finansieringsavtal ”till konkurrenskraftiga villkor” för sina tio P-MAX-fartyg.
Nyheter
-
-
Entré. Neste börjar från och med nästa år distribuera sin lågsvavliga bunkerolja med RMB-specifikation i Sverige.
-
Debatt. Antalet lotsningar skulle kunna minska genom användning av modern teknik – det anser Erik Froste på Thor Shipping. Håller du med?
-
Från lastbil. Har som första oceangående fartyg bunkrat LNG vid Amsterdams ”gröna kaj”.
-
Åbolinjen. Viking Line utökar sin flotta med ytterligare ett LNG-drivet passagerarfartyg.
-
Antarktis. MAN Diesel & Turbo blir leverantör av huvudmaskiner till Australiens nya isbrytare.
-
Nytt fartyg. Roro-fartyget Ark Forwarder introduceras av SOL på linjen Göteborg–Zeebrugge.
-
Replik. Eskil Rönér, förbundsordförande på Svenska Hamnarbetarförbundet, replikerar här en debattartikel av Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar, angående hamnstrejken i Göteborg.
-
Färre hinder. När CETA-avtalet träder i kraft vid årsskiftet förväntas handeln öka med 20 procent, enligt EU-kommissionen.
-
Framtidstro. Ragnar Johansson, ordförande för Föreningen Svensk Sjöfart, tror att arbetsmarknadens parter i samförstånd kan skapa förutsättningar för att åter flagga svenskt.
-
Visborg. Gotlandsbolagets första LNG-färja har arbetsnamnet Visborg.
-
Kritik. Statens haverikommission riktar kritik mot såväl Malmö hamn som Finnlines efter att en ombordanställd fått en rampdel över sig.
-
Analys. Enligt konsultföretaget Drewry väntas svaga fraktrater i kombination med barlastvattenkonventionens införande leda till ett ökat antal upphuggningar.
-
Tillväxt. Tallinks tredje kvartal innebar en volymökning för passagerare och gods men oförändrad omsättning.
-
Tuff konkurrens. Även finska ekonomin och en försvagad krona utgör osäkerhetsfaktorer, uppger Viking Line.
-
Förändring. Finnlines börjar anlöpa Zeebrugge även nordgående i sin Biscayatrafik.
-
Först ut. Stena Britannica är den första Stena Line-färjan att prydas med den nya ”gröna” loggan.
-
Ändring i förordning. Den enprocentiga minskningen av sjöfartsstödet till följd av tonnageskatten skickas nu programenligt vidare till EU-kommissionen.
-
Debatt. Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar, menar att bolagen i Göteborgs hamn gör rätt för sig men straffas ändå. Håller du med?
-
Konflikt. Förhandlingarna gav inget resultat - nu strejkar hamnarbetarna i Göteborg.
-
Nominerad. Jonas Backman kan bli utsedd till ”Västra Götalands mest företagsamma människa.
-
Slutreplik. Efter de senaste inläggen från Ostkusthamnar i samverkan och Bertil Arvidsson lämnar Trafikanalys en slutreplik.
-
Nytt nav. De tre fartygen Obbola, Ortviken och Östrand har redan börjat trafikera den nya terminalen med anlöp lördag och måndag.
-
Milstolpe. Färjan Viking XPRS har transporterat 15 miljoner passagerare på drygt åtta år.
-
Ljusning. Enligt färska siffror från Arbetsförmedlingen Sjöfart är betydligt färre inskrivna i år, jämfört med förra året. Men det finns ett mörkertal.