Gott slut. Julhelgen närmar sig med stormsteg och detta är årets sista nyhetsbrev från Sjöfartstidningen. Följande nyhetsbrev kommer ut den 4 januari 2018.Vi önskar alla våra läsare en fridfull julhelg och ett framgångsrikt nytt sjöfartsår 2018!
Nyheter
-
-
Begär omtag. Trafikverket har skjutit upp utvecklingen av Landskronas farled i fem år, vilket väcker oro bland aktörerna som är beroende av farleden.
-
Isbrytare. Franska Ponant beställer LNG-drivet kryssningsfartyg för polarområden.
-
Enkät. Enligt den senaste Rederibarometern har rederibranschens och sjötransportmarknadens konjunkturer förbättrats i Finland.
-
Belönade. Stena Lines digitala arbete belönades på måndagen när man mottog priset Årets digitala projekt vid CIO Awards i Stockholm.
-
Kostsamt och osäkert. I ett brev uppmanar Svensk Sjöfart, Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen infrastrukturminister Eneroth att lösa problemen kring helikopterverksamheten på Sjöfartsverket.
-
Stora utmaningar. Tredje kvartalet innebär en förlust på närmare 100 miljoner kronor för Viking Supply Ships AB.
-
Positivt. Allt fler fartyg ankommer de svenska hamnarna, visar Trafikanalys senaste rapport.
-
Nya regler. Tysk lotsbåt är det första nybygget från Sverige enligt harmoniserade EU-regler för Inlandsjöfart.
-
Ökad omsättning. Utan sjöfartsstödet skulle fler fartyg flaggas ut, konstaterar Trafikanalys i en rapport om sjöfartsstödets effekter.
-
Dubbelt så stor. När den nya containerkajen står klar i Gävle ges möjlighet att hantera 600000 TEU.
-
Lämnar sjöfarten. Efter sexuella trakasserier ombord på en isbrytare tvingades Elsa Hatz Grandin att hålla tyst om händelsen.
-
Ljusning i avgiftsdjungeln? En redare som får sitt fartygs poäng i Clean Shipping Index verifierade kan få rabatt på de höjda hamn- och farledsavgifterna.
-
Bunkring. AGA Gas får fortsatt förtroende att leverera LNG till Viking Lines flotta.
-
Nära labbet. SLU:s kommande forskningsfartyg stationeras vid Gullmarskajen i Lysekil.
-
Finansiell omstrukturering. Långivarna säger ja till en plan för långfristig finansiering av Viking Supply Ships A/S.
-
Inbefraktning. Concordia Maritime och Stena Bulk tror efterfrågan på oljeprodukter ökar under 2018 och tecknar avtal om inbefraktning av ytterligare fartyg.
-
#MeToo-rörelsen. YoungShip sällar sig till branschrösterna som tar avstånd från trakasserier.
-
Ny terminal. Bygget av Stora Ensos nya terminal för pappersprodukter i Lübeck är nu igång.
-
Bärgningsplan. Den förolyckade lotsbåten kommer att bärgas inom två veckor när vädret tillåter.
-
Ökar och flyttar. CLdN ökar trafiken på Göteborg och flyttar samtidigt till Gothenburg RORO Terminal.
-
Kantrade. Besättningen på två personer omkom när finsk lotsbåt kantrade utanför Borgå.
-
Reaktion. Med anledning av initiativet #Lättaankar har parterna i samarbetet Blå tillväxt sammankallat till ”toppmöte”.
-
Delad information. Projektet EfficientFlow ska bland annat förbättra säkerheten i trafiken mellan Stockholm och Åbo.
-
Utökar. Styrsöbolaget möter ökat behov av kollektivtrafik i Göteborg med att köpa två fartyg.