Marinvest blir delägare i två metanoldrivna tankfartyg som beställs för Waterfronts trafik.
Methanex Corporation

Marinvest beställer tankfartyg

Olika rederier beställer sammanlagt fyra nybyggen för Waterfront Shipping Company.

Relaterade artiklar

Det svenska rederiet Marinvest investerar i två 49.000 dwt metanoltankfartyg med metanoldrift. Beställningen ingår i en order på sammanlagt fyra fartyg som ska tidsbefraktas av Waterfront Shipping Company Ltd, ett företag som ägs av världens största metanolproducent och -distributör Methanex Corporation i Kanada.

Ersätter äldre tonnage

De fyra nybyggena ska levereras av Hyundai Mipo Dockyard i Sydkorea. Waterfront Shipping Company chartrar in fartygen för att ersätta äldre tonnage i flottan och svara mot en ökad efterfrågan på metanol globalt. Förutom de två fartyg som ska ägas av ett joint venture mellan Marinvest och Waterfront Shipping Company, kommer ett att ägas av NYK Group och ett av ett joint venture mellan IINO Kaiun Kaisha och Mitsui.

Dual fuel-tvåtaktare

Nybyggena levereras 2019 och utrustas med MAN B&W ME-LGI dual-fuel huvudmaskin som kan drivas med metanol, tjockolja, marindiesel eller gasolja.

 

Marinvest har tidigare låtit bygga fartyg för Waterfront Shipping Company. Sedan 2016 chartrar Waterfront in sju nybyggda metanoldrivna tankfartyg, av vilka Marinvest beställde två.

– Vi har varit mycket nöjda med hur fartygen presterat och ser fram emot att investera i ytterligare två. Vårt övergripande fokus i utvecklingen av konceptet kring dual fuel-systemet har varit säkerhet och maskineriets pålitlighet. Vi har kommit fram till att tekniken för hantering av metanol är väl utvecklad och att den erbjuder en säker dual fuel-lösning för flytande bränslen med låg flampunkt, säger Patrik Mossberg, vd för Marinvest.