Det nybygge som Tallink har i order vid Meyer Turku i Åbo får Wärtsilä-maskiner och MacGregor-lasthanteringsutrustning.
Wärtsilä levererar tre 12-cylindriga och två sexcylindriga Wärtsilä 50DF dual-fuel huvudmaskiner till Tallinks nybygge för linjen Helsingfors–Tallinn.
Vidare ingår bland annat axelledning med två propellrar med fasta blad i Wärtsiläs leverans. Maskineriet kommer i första hand att använda flytande naturgas (LNG) som bränsle. Utrustningen levereras till varvet i början av 2016.
MacGregor svarar för all roro-lasthanteringsutrustning i nybygget. Denna ”turnkey”-leverans omfattar bland annat portar och ramper i för och akter, hissbara ramper och plattformar, samt portar för passagerare, lots och bunkring. MacGregor levererar utrustningen under 2016.
Nybygget ska överlåtas av Meyer Turku till Tallink i början av 2017.
Kommentarer
Anonymous
det är konstigt att dom har råd att beställa ett nybygge fast det går jätte dåligt för tallink??? som tillex att dom måste flagga om seawind etc o säga upp anställda och ändå beställa nytt ??? vad srämmer inte????
MH
Tallink visar stor vinst år ut och år in , vad har du fått uppgiften att det dåligt ifrån?