Fotograf: Dick Lindström

Kategori: Passagerarsjöfart | Hamn/Logistik

Nya färjelägen och nya färjor

Som en del av en avsiktsförklaring mellan hamnarna i Ystad och Swinoujscie och rederiet Polferries kommer Ystad Hamn att bygga två färjelägen.

Det polska färjerederiet Polferries kommer att beställa två nya LNG-drivna ropax-färjor till linjen Ystad–Swinoujscie. För att ta emot de nya färjorna bygger Ystad Hamn två nya färjelägen i den yttre hamnen, som förväntas stå färdiga 2018.

”Oerhört viktig”

En avsiktsförklaring (letter of intent) undertecknades i Ystad på måndagen, där Ystad Hamn Logistik AB tillsammans med de polska samarbetspartnerna Polferries och Szczecin and Swinoujscie Seaports’ Authority förpliktigar sig till att utveckla en omfattande strategi för att möjliggöra introduceringen av de nya fartygen.

– Denna avsiktsförklaring är oerhört viktig för Ystad Hamn. Den innebär att hamnen ska bygga två nya färjelägen i den yttre hamnen, och tillsammans med våra polska samarbetspartners är vi nu bättre förberedda för en ljus framtid. Marknaden har länge föredragit linjen Ystad–Swinoujscie, men den nuvarande kapaciteten matchar inte det behov vi kommer uppleva i framtiden. Vi märker att trafiken till Polen växer och växer, och det finns en enorm potential i handelstrafiken till Polen, säger Björn Boström, VD Ystad Hamn, i ett pressmeddelande.

Rekordvolymer

Ropax-fartygen beställs för att säkra kapaciteten på rutten Ystad–Swinoujscie som enligt Ystad Hamn visat stor tillväxt både för passagerare och gods de senaste åren. Under det första halvåret 2016 noterades rekordvolymer i Ystad Hamn med 1,6 miljoner tons gods och drygt 106.000 lastbilar och trailers. Vidare uppges att dagens kapacitet inte kommer att kunna motsvara framtidens behov och att det polska rederiet därför investerar i nya och större fartyg.

Dual fuel

Den första av de nya färjorna inleder sin trafik 2019 och då kommer kapaciteten på linjen att öka med mer än 30 procent. Fartygen blir 228 meter långa och får kapacitet för 3.500 filmeter last och 900 passagerare. Fartygen förbereds även för att kunna transportera järnvägsvagnar. Fartygen får 250 passagerarhytter med sammanlagt 700 bäddar. Maskineriet blir av dual fuel-typ, vilket innebär att färjorna använder LNG eller marin gasolja (MGO) som bränsle.