Pantonio blir OPDR:s första fartyg som anlöper en svensk hamn.

Fotograf: Wikimedia / Tvabutzku1234

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Ny slinga från Göteborg

Tyska rederiet OPDR (Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs-Rhederei) och X-press Feeder startar en ny feederslinga som utgår från Göteborg. OPDR blir därmed en ny kund i Göteborgs Hamn.

X-press Feeder har redan trafik på Göteborg, men den nya containerslingan Göteborg-Rotterdam-Bilbao-Tilbury-Rotterdam-Aalborg-Göteborg innebär att OPDR för första gången låter sina egna fartyg anlöpa en svensk hamn. 

Första anlöpet

På fredag den 5 december gör rederiets lolo-fartyg (lift-on/lift-off) Pantonio sitt första anlöp i containerterminalen APM Terminals i Göteborgs Hamn. Därefter ska linjen avgå från Göteborg en gång i veckan.  

Pantonio får hjälp av X-press Feeders fartyg WMS Groningen för att upprätthålla trafiken på slingan som tar sex dagar i södergående riktning och sju dagar tillbaka från Bilbao till Göteborg.

Fartygen kommer till Göteborg med varor som frukt och andra livsmedel, vin, keramik och kakel. Exporten består av stål, papper och sågade trävaror.

Större nätverk

Martin Magnusson på OPDR:s svenska agent Aseco säger till Sjöfartstidningen att den nya trafiken ger dem möjlighet att sälja och marknadsföra en direktlinje mellan Göteborg och Bilbao.

– Det blir ju både i nord- och sydgående riktning och samma sak med Tilbury-Göteborg. Men vi kan med detta också erbjuda hela OPDR:s övriga nätverk i vilket Rotterdam är navet.

Mellan Spanien och Sverige fraktas redan idag omkring 2,3 miljoner ton gods varje år, varav hälften transporteras sjövägen. Göteborgs Hamn har sedan några år tillbaka ett samarbete med Bilbaos hamn för att flytta över mer gods från väg till sjö, men med den nya linjen kan de volymerna öka rejält.

Bra för handeln

Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn, är glad för att OPDR och X-press Feeder satsar på Göteborg som godsnav.

– Det blir ett viktigt steg för alla företag som har handel med Spanien när Göteborgs Hamn får utökad trafik dit och att OPDR och X-press Feeder ser den marknadspotentialen.

Fartygen Pantonio och WMS Groningen tar cirka 700 TEU vardera.

Kommentarer

  • Lorenzo

    Enligt tyska källor, köper i dessa dagar franska CMA CGM tyska OPDR. En sak till; spanjorerna räknar vin saasom livsmedel!! Saludos!

  • Ingvar Bergman

    Positivt. Här bör man kunna plocka en hel del gods från lastbilstrafiken, även om de kör väldigt billigt på sitt returben till Spanien, som betraktas som positioneringsresa ( efter att ha lossat välbetalande nordgående last av frukt och grönsaker). Spännande och kul utmaning !
    Lycka till !

  • Anonymous

    Alla ovan nämnda hamnar täcks in med direktanlöp från Göteborg sedan flera år av antingen X-press eller K-LIne, dessutom med OPDR som kund. Så om X-press fasar ut ett fartyg och OPDR bidrar med ett istället så är det en ganska marginell satsning för volymerna i Göteborg totalt sett.

  • Shippingman

    Nu är Göteborgs Hamn ute åter igen och framställer detta som något nytt. ”Kejsarens nya kläder stämmer bra eftersom denna slinga har opererats av X-press i många år med OPDR som köpt slots. Antar de bara vänt på kuttingen och bytt operaörskap. Det mer intressanta är huruvida ASECO får behålla agenturen för OPDR nu när CMA/CGM som har Skandinvaienkontor tvärs över gatan köpt OPDR.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.