Fotograf: Sjöfartstidningen

Kategori: Debatt

”Varför ska samhället ta bort en säkerhetshöjande tjänst?”

Debatten om lotsning och digitalisering fortsätter. I detta inlägg stöder Lotsförbundet och dess ordförande Patrik Wikand de åsikter som tidigare publicerats i ett genmäle från lotsarna i Stockholm med anledning av debattartikeln Dags att digitalisera sjöfarten.
På många sätt och vis är det en välsignelse att det blir fokus på det miljövänliga transportalternativet, sjöfarten. Förbannelsen för sjöfarten är att billigast många gånger vinner, då priset ofta är direkt avgörande för att erhålla ett transportkontrakt.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Kommentarer

  • Kristofer Andrén

    Varje PEC eller lotsdispens kostar 32500 kronor, jag vet jag har precis betalat för ett antal, det gäller ju bara en begränsad led. Som om vi vill trafikera ytterligare sträckor behöver vi göra om processen. Det blir därför väldigt tungrott och komplicerat. För att vi skall få igång en inrikes sjöfart, vilket jag tror att vi alla vill så måste det fungera enkelt, och det gör det inte med det föreslagna systemet.

    Och det är här en stor del av problemet ligger, om man skall ta en last från säg Oskarshamn till Hargs hamn så måste man ha två PEC som kostar 70 000 och man måste ha haft anledning att trafikera hamnarna tidigare.

    Det är tydligt att artikelförfattaren inte förstår verkligheten för ett litet sjölogistikbolag och den krassa ekonomiska verkligheten som vi lever i. Om vi bara har en last kan vi ju inte ta en PEC och info-resorna gäller ju bara under en begränsad tid. Likaså dispensen!

    Det är ju faktiskt mer förvånande att Transportstyrelsen och Lotsarna kräver en ”uppkörning” för att se hur man hanterar fartyget, det är ju faktiskt upp till redaren och utfärdaren av skepparens brev.
    Dessutom så behöver man ha en Lots som kontrollerar uppkörningen, han skall stöttas av ytterligare en lots som ”lotsar” fartyget under uppkörningen som också kostar pengar – jag trodde att skepparen skulle visa att han kunde ta fartyget till hamn utan lots.

    Jag ifrågasätter inte lotsens kunskap och vad han tillför. Problemet är att det inte står i rimlig proportion till kostnaden. En kostnad som fram tills nu gör en överflyttning av gods från land till sjö i det inrikes transport arbetet hart när omöjlig.

  • Kaptenen

    Hej Kristofer,
    För att bemöta lte av det du skriver så kan man ju anse att kostnaden för ett PEC faktiskt står i proportion till de resurser som behövs aktiveras, risker och svårigheter under resan, ansvaret och transportenhetens värde dess PEC representerar, det är exempelvis billigare att utbilda någon att ta körkort för bil men säkerligen dyrare att utbilda en astronaut så han kan vara med ut i rymden. Kostnaden för en PEC för sjöfart ligger väl någonstans däremellan? Kanske åt det billigare hållet ändå om man jämför risker & konsekvenser vs kostnad… Sedan anser du att det är orimligt med ”uppkörning” och att då två lotsar medverkar? Jo, för att kontrollera att inte denna PEC beställts av en redare med undermåliga fartyg som anlitat undermåligt befäl som inte kan hantera sitt fartyg, och faktiskt gäller det även de som är med i bryggteamet samt besättningen vid förtöjningsarbetet för den delen…därför anser jag och de flesta yrkesmän att det kan vara bra att myndigheter får lite insyn i verksamheten ombord innan dessa tillåts köra omkring i våra känsliga farleder..Redaren (i utländska rederier) träffar numera oftast aldrig dess befälhavare eller besättning, det är i regel något större bemanningsbolag där giltiga certifikat, svart på vitt är det enda som betyder något… Att det kommer ombord två lotsar vid uppkörning är ju en garant för objektivitet, att inte personlig uppfattning går före professionell, det är alltså mest till fördel för den som tar PEC’n, så att inte något personligt eller fuffens skulle kunna ske på något vis…
    Jag anser att Lotsens nytta och PEC står i proportion till kostnaden, det finns ju alltid möjlighet att köra med mindre fartyg som går under lotspliktsgränserna som ändå lastar förhållandevis mycket och kan köra med betydligt större marginaler, det är där ni bör satsa anser jag om ni nu främst vill köra billigast möjligt i våra trånga farleder med dess känsliga ekosystem, dricksvattentäkter mm…
    /Sjökapten

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.