Ett nytt regelverk gör det tillåtet och möjligt att bunkra LNG i Göteborgs Hamn. Regelverket är framtagen av hamnen i samarbete med Transportstyrelsen och Rotterdams hamn.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Snart fyra år efter konverteringen av Bit Viking blir det tillåtet att bunkra LNG i svenska hamnar.
Och så säger dom att Sverige ligger långt fram när det gäller miljöteknik…
Anonymous
Men Bit Viking bunkrar ju inte i Sverige
Anonymous
Nej precis, det får dom inte ens om dom hade velat göra det, förren nu då.
Anonym
De har ingen anledning att bunkra i Sverige, de går ju aldrig till Sverige ju.
Sen blir kraven i Norge på LNG bunkring hårdare,
Anonymous
Det är till sist hamnoperatören inte GHAB som godkänner om LNG-bunkring får ske på deras område.
Bennyboy!
En liten tanke. Det borde finnas speciellt godkända varv för LNG båtar. Jag tänker närmast på när man behöver skifta läckande ventiler i tanksystemet. Båtarna är inte utrustade för att pumpa LNG:en iland igen. Enligt min erfarenhet så släpps gasen direkt ut i atmosfären vid dessa tillfällen. Det borde finnas anläggningar som kan ta emot avkokningen/gasen.
Det borde även finnas speciella kajer i hamnar som kan användas av gasbåtar som ska ligga till kaj längre än en vecka. Vid för långa landliggare så stiger trycket i tanken och avkokingen/gasen släpps ut i atmosfären.
Antingen att gasen återanvänds eller att den går till ett flam-torn……..
Chiefen
I Norge pratas det om att göra det svårare att bunkra LNG pga utökade säkerhetszoner
Artikeln är stängd för fler kommentarer