Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Politik | Specialfartyg

KBV får hjälpa till i Medelhavet

Kustbevakningen har fått tillåtelse av regeringen att delta i räddningsinsatser i Medelhavet. Väntar bara på begäran från Frontex.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    En bra förberedelse inför resan är att försäkra sig om att man bemannar sina fartyg med behörig besättning.

  • Haddock

    Nej – tjänsteår är viktigare än Sjökaptens- och Sjöingenjörsexamen!

  • Kalle Sjöman

    Världen (FN) måste se till att folk inte behöver fly sina hemländer.

  • Anonymous

    Re: Behörigheter.

    Finns det behörigt folk i Kbv nu ?

    När båtarna skulle hem från nybyggnation varven i Medelhavet, fanns ju inte
    dom resurserna.
    Om vi nu skall skicka ner flera enheter till Medelhavet?
    Tyder inte detta på att vi har överkapacitet här hemma?
    Vad blir kvar här hemma? Dom som susar runt i skärgården iförda tjänste revolver och
    Ray-Ban glasökon.

    Mvh
    Anonym

    • Anonymous

      KBV hävdar att myndigheten inte kan ingå i Marinen eftersom KBV är en civil myndighet. Följaktligen ska fartygen bemannas enligt samma regelverk som för civila fartyg.Dessvärre följer KBV inte STCW, vilket är mycket besvärande för en myndighet som tar på sig uppgiften att kontrollera den civila sjöfartens behörigheter. Att dessutom ge sig ut på främmande vatten utan behörig besättning är ett tydligt tecken på att KBV tror sig stå utanför de lagar som styr den civila sjöfarten. Dock har Sjöfartsverket en helt annan inställning till STCW och bemannar därför sina fartyg med behörig besättning.
      Med tanke på att Sjöfartsverket har ansvaret för sjöräddning borde nog uppdraget gå till denna myndighet istället.

      • Haddock

        Civil myndighet -ja. Dock fortfarande startfartyg, vilket gör att civila krav inte gäller. Detta innebär inte att personalen inte har behörigheter. Jämför med tex Vägverket. Också civila fartyg, ägda av staten.
        Vad skulle Sjöfartsverket skicka ner? En isbrytare?

        • Anonymous

          KBV lutar sig mot en beklaglig och föråldrad regel gällande statsfartyg, som dessvärre ger dem ett kryphål i lagen att bemanna sina fartyg med obehörig personal. Detta är värre än den sämsta bekvämlighetsflagg. STCW har tillkommit av en enda anledning, nämligen att stärka säkerheten till sjöss och då är det mycket illa när KBV tar på sig ansvaret för att kontrollera den civila sjöfarten. Förmodligen finns det någon enstaka person i KBV som har en gällande behörighet, men inget av deras större fartyg kan visa upp en besättning där samtliga uppfyller STCW. Dessutom saknas både DOC och ISPS-cert. Norska kustvakten har dock bättre koll på läget och har därför lagt ut driften på ett civilt bemanningsbolag.
          Vägverkets färjor har givetvis både DOC och ISPS-cert inklusive behörig personal, trots att fartygen är sk statsfartyg.
          Ps. En isbrytare vore nog inte helt fel. Det finns plats för helikopter och fartygen är givetvis bemannade med behörig personal. Ds

  • Anonymous

    jag märker att det är snillen som spekulerar i spalten och kommer därför med lite klargörande.
    Kbv bemanning och behörigheter är överenskomna med Transportstyrelsen och Kbv har civil personal i maskin med samma behörigheter som vilket fartyg som helst, befälen på bryggan har samma grundutbildning som motsvarande befäl civilt. Det som skiljer mest är att Kbv är en egen tillsynsmyndighet och det gör att myndigheten kan ta egna beslut som inte civila fartyg kan göra på samma sätt. För att det ska fungera så finns en Rederidirektör som har det yttersta säkerhetsansvaret.

    • Anonymous

      Bästa ”Snille”. Att KBV har gjort en överenskommelse med transportstyrelsen gör det hela ännu mera besvärande. KBV kan inte visa upp en enda besättning där samtliga har en gällande behörighet och detta kan väl knappast uppvägas av att man tillsätter en Rederidirektör? Men med tanke på det ökande antalet direktörer inom KBV så har väl snart denna myndighet närmat sig ett omnämnande i Guinness book of world records.
      Upplysningsvis kan jag meddela ”Snillet”, att det är befälhavaren som tar ett beslut och inte ett fartyg. Men detta vet man om man har en behörighet i sin hand. Uttalandet om att maskinpersonalen har samma behörigheter som vilket fartyg som helst, samt att bryggbefälens ”grundutbildning” skulle vara densamma som på övriga fartyg, säger allt om ”snillets” kunskaper beträffande STCW.
      Om KBV börjar bemanna sina fartyg med behörigt folk, kommer även myndigheten att få tillbaka det förtroende som man hade en gång i tiden. Dvs tiden innan ”pistolåldern”.

    • Anonymous

      Än en gång, KBV följer inte STCW. Att myndigheten sedan har en ”deal” med Transportstyrelsen om att inrätta ett eget behörighetssystem är väl knappast något att vara stolt över. Dessutom, om nu maskinfolket verkligen har ”rätt” behörighet, varför ställer inte KBV samma krav på bryggbefälen och övrig besättning? Brister ombord kan väl knappast kompenseras med en Rederidirektör?

  • Anonymous

    Som sakts tildligare. Det finns mycket fartyg i medelhavets EU länder. Kan KBV största fartygs typ
    ta ombord hur många i sjönöd då? 500, 800 eller 1500 pers. för några 20 eller 30 pers är det inte frågan om. Glöm inte att ta ombord stores till maskin och däcks avdelningen för 6 månader. Varför bara civil personal i maskin är däcks avd mindre krävande kunskaps mässigt. Orkar man inte läsa 3 år på sjöbefälsskolan skall man inte vara behörig att ge sig in i internationella uppdrag och företräda Sverige. Statlig myndighet kan faktiskt tvinga sin personal att vidar utbilda sig som alla andra! Eller riskera att bli av med anställningen. Glöm inte att man kan bli beskjuten också alla gillar inte att man stänger deras inkommst källa. Men först skall man kvala in och det har vi kvar att se. Civil sjöpersonal finns det stort ledigt antal i Sverige det är bara att ringa dom så kommer vi. Brukar inte ha någon lång uppstarts tid o av sätt fartygs typ! Med andra ord det blir som vanligt när man tar över något tonnage i världen

  • Galeforce

    Hej på er!
    Värst vad ni har bekymmer med analysen av KBV 🙂 Roande/tråkigt att läsa vissa påståenden.
    Till att börja med behöver vissa förstå att anställda i KBV har ett förflutet innan de börjar i myndigheten. Har själv många år i tjänst och innan dess förflutet i handelsflottan.
    Kåren som helhet består av folk från Marinen, yrkesfisket, handelsflottan (nautiker/maskinbefäl/matroser mm.) samt såklart från andra maritima yrken i många former. Vill nog påstå att den samlade komptens av olika sorters sjöfolk som ryms i bolaget är svårslaget.

    Bredden på olika sorters sjömanskap/erfarenhet är stor. Därtill ska läggas den kompetens som erhålls i internutbildning inom alla de maritima områden vi är satta att övervaka.Detta oavsett om vi jobbar på små el stora enheter.
    Vad gäller behörigheter mm så följer vi de regler som finns, STCW respektive överenskommelser pga egen tillsynsmyndighet osv. Oavsett så tro för allt i världen inte att 3 år på sjöbefäl per automatik gör att du platsar ombord hos oss. Det nautiska/tekniska är bara en del av allt vi arbetar med.( alla ni som läst en styrmansbeskrivning förstår vad jag menar)

    Dessutom så är det ju som med många utbildningar att av allt det du läser använder du kanske 10 %, resten får du av praktisk erfarenhet. Detta på tal om alla som slår sig på bröstet för att de har en examen/behörighet. I skiftet 80/90 tal i stortank minns jag bla. när en tandläkare som gått in på sjöbefäl kom ombord för praktik då den 4 åriga broilerutbildningen hade införts. Hur ska detta gå?? Men visst gick det bra, alla lär sig med tiden.

    Vad gäller civilt folk i maskin så torde det vara oklokt att numera lägga pengar på att utbilda folk till Kustbevakare när de sedan inte kan lämna maskin för att deltaga i KBV tjänst. Sen för all del så visst finns det Kustbevakare kvar som har sjöingenjörer/mariningenjör. Men långsiktigt pga av komplexiteten i msk. så är det bättre med civila. Lite annorlunda på bryggan, där handlar det som sagt långt ifrån bara det nautiska. Där krävs det många fler sorters ögon i samband med utövandet/beslutsfattandet i ett övervakningsperspektiv.

    Summa summarum, alla ni konservativa sjöfolk sluta med er pajkastning och låt oss istället ha respekt för varandra.
    Ps. Vad gäller vår förmåga att ta ombord flyktingar så får du väl ge dig till tåls. Det lär nog framgå av media, oroa dig inte och då kan vi ju utvärdera dina farhågor 😉

  • Anonymous

    Bra skrivet Galeforce !

  • MC

    Bra skrivet Galeforce!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.