Investering. United European Car Carriers, UECC, har förvärvat det nybyggda LNG-drivna PCTC-fartyget Blue Aspire. Fartyget kommer att sättas i drift mellan norra och södra Europa från mitten av december.
Arkiv
-
-
Invigning. Under tisdagen invigde Trafikverket Färjerederiet sin tionde elfärja, Lina på Arnöleden i Mälaren. Det är rederiets första linfärja med batteridrift. Men resan dit har varit allt annat än spikrak.
-
Leverans. Fartygen i Furetanks Vingaserie fortsätter att levereras från varvet i Kina. Senast är Fure Vyl som nu är på hemväg till Europa.
-
Utmärkelse. Jonas Backman, vd på Donsörederiet Sirius Shipping, har tilldelas Sine Quae Non-utmärkelsen 2024 från Globalföreningen för Chalmers Skeppsbyggare. Det blev klart under tisdagen.
-
Utökning. Från och med januari 2025 kommer Wallenius SOL att utöka sin LoLo-trafik genom ytterligare ett inhyrt containerfartyg samt anlöp i tre nyan hamnar Torneå, Piteå och Rotterdam.
-
Skrotning. Efter att ha legat vid Maritiman i Göteborg sedan 1970-talet, skrotas nu fyrskeppet Fladen vid en kaj på Hisingen i Göteborg. Men fyrtornet kommer att få leva vidare.
-
Byter jobb. Andreas Arvidsson, Sjöfartsverkets affärsområdeschef för lotsning, har bestämt sig för att byta jobb. Istället för lotsning kommer han att få ett toppjobb inom civilt försvar i Västra Götaland.
-
Utmärkelse. Under måndagen offentliggjorde Göta Älvklubben utmärkelsen Årets sjöfartsprofil, ett pris som i år går till Örjan Backman, styrelseordförande i koncernen Öckeröborgen.
-
Skärgårdstrafik. Det kommunala bolaget Affärsverken i Karlskrona har vunnit ett tolvårigt avtal om skärgårdstrafiken i Karlskrona och Ronneby. Avtalet innebär att rederiet kommer att utökas med två linjer. Men fortsatt finns trafik som saknar anbud.
-
Avgifter. Sjöfartsverket går mot ett underskott på nära 500 miljoner kronor för 2024. Den 1 januari 2025 görs höjningar av farledsavgiften och lotsavgiften, men redan nu flaggar generaldirektör Erik Eklund för ytterligare höjningar redan till sommaren.
-
Besättningsbyten. Sedan i somras har många sjöfarare, fartygsagenter och rederier upplevt stora problem vid besättningsbyten i många svenska hamnar efter Kustbevakningens skärpta regeltolkning. Men nu kan en vändning vara på gång genom att nio hamnkommuner ansöker om att bli gränsövergångsställen.
-
Leverans. American Offshore Services, A-O-S, har taget leverans av sitt tredje nybygge i år, G-klassfartyget Guarder.
-
Inlandssjöfart. Sedan år 2020 har Skaw Shipping skeppat nära 4 miljoner ton tunnelmassor på Mälaren från bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Nu är tunneln färdigsprängd och resultatet blev ett av Sveriges genom tiderna största projekt på inre vattenvägar.
-
Kabelbrott. Fartyg från Sverige, Danmark och Tyskland följer det kinesiska bulkfartyget Yi Peng 3:s rörelser efter att fartyget kopplats till kabelbrotten i Östersjön tidigare i november.
-
Upphandling. Region Stockholm har beslutat att ge Rederi AB Ballerina uppdraget att köra pendelbåtstrafiken på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm. Därmed tappar nuvarande operatören Blidösundsbolaget trafiken.
-
Pris. IMO:s pris för jämställdhet går till Karin Orsel, medgrundare och vd för MF Shipping Group i Nederländerna. Priset delas ut i maj nästa år.
-
Tar över. Viking Lines tidigare försäljningsdirektör Kenneth Gustavsson har blivit utsedd till ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland.
-
Expansion. Framgången fortsätter för svenska Candela med den elektriska bärplansfärjan P-12. Nu har bolaget fått sin första order till USA, det samtidigt som Candela nu tar in ytterligare 150 miljoner kronor i riskkapital för att kunna skala upp produktionen.
-
Finansiering. E-bränsleutvecklaren Liquid Wind har fått in en halv miljard kronor i nytt kapital från de internationella jättebolagen Uniper, HYCAP och Samsung Ventures.
-
Rekrytering. Sedan den 14 november är Erika Janson ny ansvarig för föreningen Svensk Sjöfarts kommunikationsarbete.
-
Klimatklivet. Klimatklivet, som gett stöd till ett flertal svenska rederier och hamnar för satsningar på miljöteknik, har under hösten dragit i nödbromsen på grund av regeringens sänkning av den så kallade bemyndiganderamen. Nu görs en ny satsning inför 2025, men bara på mindre projekt.
-
Forskning. Det blir vanligare med utsläpp av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg i svenska vatten i form av lastrester. Det visar ny svensk forskning. Nu höjs rösterna för ett skarpare regelverk.
-
Reservhamn. Runt en kvarts miljard. Det är vad den framtida reservhamnen i Kappelshamn på nordvästra Gotland beräknas kosta. Nu menar Trafikverket att det är bråttom att säkra finansieringen för att få hamnen klar till 2030.
-
Stålproduktion. Två norska servicefartyg för användning inom fiskodling. Det är de första fartygen som nu kommer att byggas med SSAB:s Zero-stål som de menar i princip är helt utan fossila koldioxidutsläpp.
-
Utredning. En fallolycka på torrlastfartyget Roerborg i Oxelösund år 2023 berodde på att fallskydden inte gav ett tillräckligt skydd. Det slås fast i en ny rapport från Statens Haverikommission.