Nischmarknad. Det andra av två NaabsaMax-tankfartyg för Thun Tankers är nu sjösatt.
Arkiv
-
-
Ägarbyte. Småbulkfartyget Listerhav säljs till Göteborgsrederi.
-
Roro. Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea har bytt charteruppdrag från att gå för Wallenius Sol till att istället gå för Stena Line i trafiken på Nordsjön.
-
Fartygsbranden. Under söndagen lämnade det branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni Göteborgs hamn för Lysekil där nu resten av den oskadade lasten kommer att lossas. Samtidigt tackar nu det tyska rederiet alla inblandade för hjälpen med branden.
-
Mot Europa. Viking Glory har nu lämnat varvet och inlett sin närmare fem veckor långa resa med destination Åbo.
-
Pandemin. Color Line har beslutat att även ta Color Hybrid, den andra färjan på linjen mellan Strömstad och Sandefjord ur trafik på grund av ökad smittspridning. Totalt varslas 150 personer om permittering.
-
Fartygsaffär. DFDS säljer två sidoportsfartyg till Godby Shipping och chartrar in dem tillbaka.
-
Leverans. Under torsdagen tog Viking Line leverans av bil- och passagerarfärjan Viking Glory från varvet Xiamen Shipbuilding Industry Co, Ltd i Kina.
-
Ny ägare. Donsötank har sålt produkttankern Bonito till Ryssland.
-
Protest. Svenska branschorganisationer och Rederierna i Finland skriver till Sjöfartsverket att beslutet att höja den svenska farledsavgiften bör omprövas.
-
Nybygge. Roro-rederiet CLdN har satt in LNG-nybygget Faustine på linjen mellan Göteborg och Zeebrugge.
-
Isbrytning. Den senaste tidens väderomslag har bidragit till att delar av Bottenviken belagts med is. Därmed är nu årets isbrytarsäsong igång, vilken inleddes med ett uppdrag för isbrytaren Ale.
-
Klimatkompensation. Genom köp av certifierade utsläppsrätter har klimatavtrycket för Furetanks fyra fartyg i Fure Vinga-serien nollställts för 2021.
-
Statistik. Godshanteringen i svenska hamnar har påverkats relativt lite av pandemin, det enligt en ny rapport från Trafikanalys. Antalet fartygsanlöp har dock minskat samtidigt som andelen svenskregistrerade fartyg som anlöpt svenska hamnar ökat.
-
Ny vd 2023. Styrelsen för The Swedish Club har utsett Thomas Nordberg till ny vd från 1 januari 2023 då Lars Rhodin avgår med pension.
-
Överlåtelse. Det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard, Yangzhou, Dingheng Co Ltd har levererat produkt- och kemikalietankfartyget Tern Island till Terntank Rederi AS.
-
Nybygge. Rederi AB Donsötank har tagit leverans av nybygget Prospero från Wuhu Shipyard i Kina.
-
Inställd trafik. Color Line tar bil- och passagerarfärjan Color Viking ur trafik temporärt mellan Strömstad och Sandefjord från och med nästa vecka. Det som en konsekvens av de nya norska pandemiåtgärderna.
-
Batterihybrid. Det första av två 15.000 dwt kemikalie- och produkttankfartyg i Terntanks Hybrid Solution-serie har döpts i KIna.
-
Fartygsbranden. Ett väntat väderomslag efter kommande helg gör att Kustbevakningen nu vill att branddrabbade Almirante Storni flyttas från platsen utanför Vinga i Göteborg. Men ännu finns inget beslut om var.
-
Avgiftskritik. I ett brev till infrastrukturministern motsätter sig flera branschorganisationer i Sverige Sjöfartsverkets höjning av sjöfartsavgifter.
-
Brand. Det 177 meter långa bulkfartyget Almirante Storni började brinna utanför Göteborg under lördagseftermiddagen med 17 personer ombord. Under tisdagen fortsatte bogserbåtar och Kustbevakningens största fartyg att pumpa stora mängder vatten över branden.
-
Hybriddrift. UECC har tagit leverans av biltransportfartyget Auto Advance, det första av tre PCTC med dual-fuel LNG batterihybriddrift.
-
LNG-pionjär. Under tisdagen levererades Salamanca, det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie. Färjan har långtidschartrats av franska Brittany Ferries och är det första fartyget i serien som byggts för LNG-drift.
-
Först. DNV uppges vara det första klassningssällskapet som fastställer kompetenskrav för operatörer i fjärrkontrollcenter för fartyg.