Visionsbild på tankfartyg som beställts av Terntank.

Fotograf: Terntank

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Tank

Terntanks nya förbereds för segel och metanoldrift

Terntank beställer två plus två 15.000 dwt kemikalie-, produkt- och biobränsletankfartyg med möjlighet till framtida drift med metanol och vindassistans.

De två nybyggena har beställts från det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard, Yangzhou, med option på ytterligare två fartyg. Designen har tagits fram av Kongsberg och baserar sig på erfarenheterna från föregående sex nybyggen i serien från Avic. Nybyggena ska levereras under våren 2025.

Signering av kontraktet. Foto: Terntank

Flerbränslemaskin

Fartygens huvudmaskin kan opereras på MGO eller biobränsle och är förberedd för metanoldrift och vindassistans. Vidare utrustas fartygen med systemet Hybrid Solution som introducerades på de två föregående nybyggena Tern Island och Tern Fors samt möjlighet att ansluta till landström. På de två senast levererade fartygen reducerades utsläppen av koldioxid med 40 procent. På nybyggena kan koldioxidutsläppen reduceras med ytterligare 8 procentenheter om ett system för assisterande vindkraft installeras.

– Med dessa fartyg, som är förberedda för metanoldrift och vindkraftassistans, tar vi ett stort steg framåt på vår resa som en föregångare i miljöeffektiv och säker sjöfart. Med metanolens låga koldioxidutsläpp och potential för dekarbonisering påskyndar vi vår väg för att nå nettonoll, säger Claes Möller.

Optimeras för biobränslen

Lastlådan får 14 segregationer och optimeras för skeppningar av bioinsatsvaror till raffinaderier och färdiga produkter till kundernas terminaler.

De nya fartygen uppges avsevärt minska koldioxidavtrycket och miljöpåverkan i leveranskedjan.

– Nybyggena kan använda nya avancerade bränslen som grön metanol och e-metanol. Dessa bränslen har en låg global uppvärmningspotential ur ett well-to-wake-perspektiv, upp till 98 procent lägre än för konventionella bränslen, och spelar en viktig roll roll för att nå vårt nollutsläppsmål 2040, förklarar Marcus Jakobsson.

Tror på vindkraft

Terntank uppger att erfarenheterna från Tern Island och Tern Fors, som är utrustade med rederiets Hybrid Solution, är goda. Fartygen har varit i drift i ett år och har visat att batteripaketet och landströmsanslutningstekniken fungerar och spelar en avgörande roll för att minimera föroreningar.

– Vi tror att installationen av vindstödda framdrivningssystem är en av de mest lovande åtgärderna som bidrar till att minska den faktiska bränsleförbrukningen för sjöfarten, kommenterar Tryggve Möller, Rigmor Möller, Annika Kristensson och John Sten som i dag äger och driver Terntank.