Ny charter. Finskflaggade torrlastfartyget Marilie utrustas med tankar för skeppningar av juice.
Arkiv
-
-
Propellerpris. Vinnare av Stena Line Propeller Prize 2022 är Cetasol inom kategorin marinteknik och Life Finder Systems International inom digitalisering/ITC.
-
Kvartalsrapport. Concordia Maritime redovisar fortfarande röda siffror, men ett betydligt starkare resultat för första kvartalet 2022 än året innan.
-
Tonnageskatten. Riksdagen har tillkännagett för regeringen att tonnageskatten bör ses över i syfte att bland annat utveckla den kustnära sjöfarten och systemet med tonnagebeskattning
-
Sanering. Skytteren har klassats som Sveriges miljöfarligaste vrak. Nu har 175.000 liter olja och oljeblandat vatten tagits upp från vraket som ligger utanför Lysekil.
-
Leverans. Finnlines har tagit leverans av Finneco I, det första av tre nya hybridrorofartyg som är en del av rederiets nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro.
-
Försäljning. Tallink har sålt trotjänaren Sea Wind och har samtidigt genomfört en omorganisation av sin frakttrafik.
-
Sjösättning. I slutet av förra veckan sjösattes torrlastfartyget Nordic Crystal i tyska Leer, det första fartyget i Thunbolagens nya generation med torrlastare.
-
Forskning. Rikard Engström tar över som ordförande för Trafikverkets sjöfartsportfölj.
-
Premiär. I dag måndag gör det italienskflaggade rorofartyget Eliana Marino sin premiärtur för Hansa Destinations på linjen mellan Rostock och Nynäshamn. Därmed har rederiet två fartyg i trafik.
-
Landström. Stationen för elanslutning av Finnlines nya ropax-fartyg är nu på plats i Kapellskär
-
Nybygge. Tarbit Shipping har tagit leverans av det första av två produkt- och kemikalietankfartyg från Kina.
-
Oljeutsläpp. En överbunkring i Göteborgs södra skärgård i onsdags i förra veckan har orsakat ett oljeutsläpp som fortsätter att skapa problem i skärgården. Nu har Kustbevakningen skalat upp saneringsinsatsen.
-
Företagsköp. Marinföretaget Öckeröborgen utökar sin varvsverksamhet genom att förvärva samtliga aktier i Swede Ship Marine.
-
FSRU. Finland och Estland planerar att hyra in en flytande LNG-terminal för att eliminera beroendet av rysk naturgas.
-
Ruttbyte. Stena Line har beslutat att byta linje för sina båda långa E-flexerfärjor som kommer att levereras under 2022. Istället för att trafikera mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils ska de trafikera Karlskrona och Gdynia.
-
Fartygsfest. Färjor, tankfartyg, arbetsbåtar och forskningsfartyg. Under förra året levererades över 20 nybyggda fartyg med koppling till svensk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i den 128-sidiga bilagan Ships of the Year 2021.
-
Sjöfartsevent. Donsötanks nybygge Prospero kommer att ligga vid Donsö och visas upp för besökarna under Donsö Shipping Meet i sommar.
-
Ny design. Den svensk-finska isbrytaredesignen presenteras av Aker Arctic och nu börjar underlaget vara klart för att begära in offerter från varven.
-
Inställd linje. Tallink Grupp beslutade under måndagen att chartra ut rederiets fartyg Isabelle som boende för ukrainska flyktingar i Estland. Därmed kommer rederiet inte att återstarta linjen mellan Stockholm och Riga i år.
-
Kölsträckning. Under fredagen genomfördes en kölsträckning av Finnlines första hybridropax, Finnsirius, för trafiken mellan Nådendal, Långnäs på Åland och Kapellskär.
-
Beställning. Erik Thun har lagt en beställning på en ny dual fuel-tanker i Vingaserien. Fartyget blir det tionde i serien och vid leverans 2024 går fartyget in i Gothia Tanker Alliance-nätverket.
-
Expert. Stena RoRo bistår som bland annat marknadsexpert och mäklare i en amerikansk fartygsaffär för att modernisera MARAD:s Ready Reserve Force.
-
Ukrainakrisen. Den 6 april skulle Tallink ha återstartat trafiken mellan Stockholm och Riga. Men kriget i Ukraina i kombination med de höga bränslepriserna gör nu att rederiet väljer att flytta fram trafikstarten.
-
Förordningsändring. Obligatoriska id-kontroller införs för samtliga passagerare vid resa med passagerarfartyg.