235 meter tillåtet. Efter simuleringar har Helsingborgs Hamn fått tillstånd att ta emot fartyg upp till 235 meter. Nu ska bara kranspåren förlängas.
Arkiv
-
-
Ljusnande arbetsmarknad. Rederierna efterfrågar fler kockar, motormän, matroser och befäl. Idag finns bara hälften så många motormän på Arbetsförmedlingens lista.
-
Till kanalen. DFDS har lämnat ett bindande anbud till Eurotunnel gällande två färjor som går i trafik mellan Dover och Calais.
-
Avbrutna förhandlingar. Polska färjderederiet Polferries fortsätter att operera som ett statsägt rederi.
-
”Ska bli jätteroligt”. Lloyd's List Intelligence har köpt Maritime-Insight. Företaget blir kvar i Göteborg men medarbetarna anställs av Lloyd's List.
-
Offshorekris. Omsättningen dyker och 600 jobb har försvunnit i de norska offshoreredierna. Nu söker sig norska befäl till Sverige i hopp om jobb.
-
Bildspecial. Nordens största shippingmässa pågår i dagarna i Oslo – nätverkande är det centrala för besökarna.
-
Fler vagnar. Green Cargo ökar sin kapacitet med 50 procent i Frihamnen i Stockholm.
-
Fortsatt tillväxt. Det råder en fortsatt stark efterfrågan på sjötransporter över Helsingborgs Hamn visar siffrorna för första kvartalet 2015.
-
Andra serien. I fallet Maersk Line kan man verkligen tala om en stororder. Den danska containerjätten beställer ytterligare 11+6 containerfartyg av typen Triple-E.
-
”Mer tillgänglig. ” Efter omfattande muddringsarbeten är Wallhamn redo att ta emot fartyg vid hårdare väder och fartyg med större djupgående.
-
”Håller i hundra år. ” Efter tre års arbete är nybyggnationen av 900 meter kaj i Göteborgs hamns containerterminal färdig.
-
Bristande säkerhetskultur. Stena Line och deras stuveri kritiseras efter en olycka där en 21-årig matros omkom ombord på Stena Saga. Även Transportstyrelsen kritiseras.
-
Jubileum. Stena Line firar två decennier av trafik mellan Karlskrona och Gdynia med att instifta ett pris för unga tillväxtföretag.
-
Avyttras. Tempera är ett av de Neste-fartyg som inte betraktas som kritiska för försörjningsberedskapen.
-
För gammal. Produkttankern Fure Sun har sålts till ett nystartat brittiskt företag och ska sannolikt gå i trafik på Västafrika.
-
Pris. Godby Shipping har belönats av försäkringsbolaget Alandia för insatser för att göra fartygen till säkrare arbetsplatser.
-
Sociala medier. Vill väcka debatt och göra folk uppmärksamma på att sjöfarten står för en hållbar utveckling med miljövänliga transporter.
-
Införs under 2016. Representanter från Blå Skatt-initiativet fick positiva besked när de träffade statsekreteraren Charlotte Svensson på Finansdepartementet.
-
Dubblerar sin feedertrafik. Det tyska containerrederiet Hapag Lloyd börjar från och med den 9 juni att anlöpa Göteborgs containerterminal två gånger per vecka.
-
”Transportnäringens röst”. Transportgruppen byter namn till Transportföretagen. Bytet sker den 1 juni.
-
Alla evakuerade. En kraftig brand pågår på fartyget Purple Beach utanför den tyska ön Helgoland.
-
”Loppet kört. ” Efter en lång kamp för att få Kungsholm till Göteborg tvingas Johnny Sid ge upp. Fartyget säljs för upphuggning.
-
Kunde ha blivit värre. Låga oljepriser har dämpat kostnadseffekterna av svaveldirektivet, visar en finländsk undersökning.
-
Viktigt kontrakt. MAN Diesel & Turbo Sverige fortsätter att samarbeta med DFDS gällande service av MAN-utrustning ombord på åtta fartyg.