Ger upp. Johnny Sid ger upp sina upprepade försök att få Kungsholm till Göteborg efter avslag från Älvstranden.
Arkiv
-
-
I hamn. Sunnanvik ligger nu vid kaj i Holmsund, där cementlasten ska lossas.
-
Nummer fem. Åländska Lundqvist-gruppen har i slutet av juni beställt ytterligare en aframax-tanker från Japan.
-
Prisbelönas. Konverteringen av Stena Germanica till metanoldrift uppmärksammas av Transportföretagen.
-
Lasten problem. Just nu är bedömningen att lasten från grundstötta Sunnanvik måste läktras innan fartyget kan dras flott.
-
Branschvillkor. Almedalens första dag handlade om isbrytning, forskning och hur man ska stärka sjöfartskompetensen.
-
Båda sålda. Den ena av Götaverkens två flytdockor har redan bogserats bort, den andra lämnar Göteborg i en nära framtid.
-
Panamax. Fartyget Navios Hope är ett av de största fartygen någonsin i Uddevalla hamn och bidrar till den ökade spannmålsexporten i hamnen.
-
Färdig 2025. Göteborgs Hamn och fyra fastighetsägare bygger ny logistikpark på en 1 miljon kvadratmeter i anslutning till hamnen.
-
Klart 2020. Sundsvalls kommun tar över kombiterminalen i centrala stan för att på sikt flytta ut godshanteringen till det hamnområde där en ny logistikpark planeras.
-
Tar över 2 juli. DFDS bud på MyFerryLinks trafik över Engelska kanalen har accepterats av Groupe Eurotunnel.
-
Husrannsakan. Åklagare har inlett en förundersökning kring Sjöfartsverkets upphandling av nya helikoptrar.
-
”Stor utvecklingspotential. ” Statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation satsar 25 miljoner kronor på att modernisera fyra hamnar längs Norrlandskusten.
-
Inga uppsägningar. För att förenkla och effektivisera organisationen lägger Kustbevakningen ner, eller flyttar, flera stationer längs med svenska kusten.
-
Nyförvärv. Martta VG är det senaste tillskottet i Meriaura-flottan.
-
Nya möjligheter. Tack vare ett nytt samarbete med P&O Ferries kan SOL Continent Lines kunder nu boka transporter även mellan Göteborg och Tilbury eller Teesport.
-
”Komplexa frågor. ” Handläggningen av skattefrågor för ombordanställda har flyttats från landets olika skattekontor till den nystartade Sjögruppen.
-
Mångmiljonaffär. Kanadensiska Inter Pipeline köper lagringsverksamheter i fyra hamnterminaler i Sverige, däribland i Energihamnen i Göteborg.
-
Mazovia ersätter Wawel. Polferries sätter in en ny färja på linjen Ystad–Świnoujście och ökar därmed lastkapaciteten på linjen med 60 procent.
-
"Extremt gott skick". Rederi AB Donsötank köper de två återstående helägda Neste-produkttankfartygen.
-
Premiär. Carnival beställer fartyg med LNG-drift. Två byggs i Åbo och två i Papenburg.
-
Letat köpare i ett år. Den mindre av Damen Götaverkens två dockor har sålts till ett reparationsvarv i danska Thyborøn.
-
Sanerat och bunkrat. Efter att ha fyllt på alla förråd och sanerats från eventuell smitta, har Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon, återigen gått till havs.
-
Villkorlig dom. Hovrätten har ändrat en tingsrättsdom och fäller en befälhavare ombord på fartyget Stenberg för grovt sjöfylleri.
-
”Viktig arbetsgivare. ” Att slå ihop Stena Lines Danmarks- och Tysklandsterminaler har visat sig vara svårare än väntat. Nu utreds andra alternativ.