Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Container | Ekonomi

Maersk lägger upp jätte

Maersk lägger upp ett av sina största containerfartyg, Triple-E. Därmed ligger 23 containerfartyg med en kapacitet över 7.900 teu upplagda enligt analysföretaget Alphaliner.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    För mig är detta en nyhet. Hur kan någon vara så modig som Maersk var när de beställde dessa enorma fartyg? Vem trodde att Kina skulle gå på med en 10-procentig utveckling år efter år efter år… Och, desto bättre människor får det i Kina desto fortare flyttas tillverkning tillbaka till Europa och USA med mindre sjötransporter som följd.

  • Anonymous

    Upphuggnings varv måste snart komma på tal för en del av tonnaget!!! Eller vad säger Ingvar Bergman är det för mycket att önska?

    • Ingvar Bergman

      Det är f.n. ingen fart i utskrotningen, dels därför att fartygen inte är gamla nog – den ekonomiska livslängden brukar ligga kring 23-27 år – och de flesta större containerfartygen 7/8000teu och uppåt är byggda på 2000-talet och skulle medföra en rejäl kapitalförstöring, dels på grund av det låga bunkeroljepriset –
      som vid budgetläggning inför 2015 låg 100% över dagens priser, vilket för fartyg ’på marginalen’ betyder fortsatt drift och motverkan på utskrotning.

      En återgång till de höga priserna skulle öka takten på skrotningarna kanske i kombination med bättre pris på stålet som sjunkit ca USD 100 per LDT (Light Displacement Tonnage – dvs fartygets egenvikt) från ca USD 450. Ett containerfartyg på ca 10/12.000teu med celler i lastrummen har en LDT på ca 25.000 tons och en sänkning av stålpriset med USD 100 gör ett sådant fartyg USD 2,5 milj. billigare i inköp för skrotvarven och här avvaktar troligen rederierna att utnämna kandidater för skrotning till priserna vänder uppåt igen.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.