Slutkontroller kvar. Kan förhoppningsvis tas i drift redan nästa vecka, vilket är goda nyheter för berörda sjöfartsaktörer i Mälaren.
Arkiv
-
-
Snarast möjligt. När majoritetsägaren Grimaldi tagit över resten av aktierna avlistas Finnlines från helsingforsbörsen.
-
Ingen affär. Det fanns inte tillräckligt många TTS-ägare som var villiga att anta Palfingers bud.
-
Större. Produktion av kryssningsfartyget Mein Schiff 1 har inletts på Meyer Turku.
-
”Bra val. ” Efter den senaste tidens turbulens inom TRSM Group avgår den förra vd:n tillsammans med delar av övriga ledningen.
-
Premiäranlöp. I Göteborg inleddes en lång charter för NEOT.
-
Föråldrat. Enligt hovrätten behöver finska staten inte betala över 90 miljoner euro till rederier i ersättning för farledsavgifter.
-
Till IMO. Helcoms och nordsjöländernas förslag om NECA tas upp av MEPC i höst.
-
Expedition nr 18. Ett stort antal forskare ska i sex veckor ta prover i Arktiska oceanen och kring Nordpolen.
-
Slutpunkt. De tre besättningsmän som i 26 år levt med misstankar om mordbrand och försäkringsbedrägeri frikänns.
-
Mer kapacitet. Destination Gotland och Gotlandsbåten har konkurrerat om passagerarna mellan fastlandet och Gotland denna sommar.
-
Behövs fler. Efter temporär överkapacitet kommer det att råda brist på LNG-tonnage, förutspår Drewry.
-
50. 000 dwt. Stena Imagination har levererats från varvet i Kina, den sjunde i en serie om tretton fartyg som opereras av Stena Weco.
-
Erkänt inblandning. Wallenius Wilhelmsen Logistics tvingas till mångmiljonböter för inblandning i en kartellhärva i USA.
-
Delar data. Flera stora aktörer inom hela shippingbranschen har gått samman för att snabba på implementeringen av LNG.
-
Finnlink. Finnlines ersätter Finneagle med roro-fartyget Finntide i trafiken Sverige–Finland.
-
Påverkar driften. Sjömätningsprojektet FAMOS som ska mäta Östersjöns djup har säkrat ytterligare finansiering.
-
Nedåt för järnvägen. Det mesta pekar uppåt för Ystad hamn som håller i den stadigt växande trenden från 2015.
-
Snack eller verkstad? Blå tillväxt var ett av de ämnen som diskuterades under Almedalsveckan.
-
Liknar fordonsindustrin. Svensk sjöfart har chansen att ta täten inom utvecklingen av de autonoma fartygen.
-
Industrin positiv. En rapport från EU-kommissionen föreslår att en upphuggningslicens ska betalas av alla fartyg i europeiska hamnar.
-
Lära av Östersjön. Svenska fartyg har tvingats bli världsledande på grund av SECA. Något som Medelhavet kan lära sig av.
-
”Oerhört viktigt”. Tillsammans med fyra universitet och pengar från Vinnova satsar Lighthouse på ett unikt postdoktorprogram.
-
Fungerande. Vattenvägen finns där och kräver väldigt lite investeringar och underhåll.
-
Visby-vimmel. Årets upplaga av Almedalsveckan pågår mellan 3 och 10 juli, och givetvis är Sjöfartstidningen på plats.